Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-15, 21:47   #7
stickanw
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
Standard

Den här tråden har jag missat. Kul för jag har haft akvarier till och från sedan början av sextiotalet. Just nu har jag en ca. tvåhundralitersburk med endast sju tetror i, fyra Dolkstygns + tre Lyktögontetror. Hade även en Plecostumusmal plus två av okänd art som hoppade ur tanken genom utfodringshålet en natt. Tydligen gillar inte mina katter torkad fisk för de luktade bara på liken och skrapade med tassarna mot dem. Hade från början sex Dolkstyngs och 15 lycktögon men doppvärmaren la av och jag märkte inte att vattnet blev för kallt så de blev sjuka och dog. Glömde bort att det fanns ett gäng med sebrafisk som busade uppe vid ytan men de blir ju bara tre till fyra år så de tar slut till slut.

Pierre, om du skaffar guramis så tänk på att de flesta av dem bör ha en hanne på två till tre honor annars jagar han livet ur dem, att de andas med både gälar och har ett labyrintorgan för luft som de hämtar vid ytan. så det får inte var för tätt mellan täckglaset och vattenytan och skaffar du ytväxter så kanske du kan ha tur att de bygger ett skumbo av bubblor bland växterna.
__________________
Ningening

(som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid
30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem)
stickanw besöker inte forumet just nu   Svara med citat