Visa ett inlägg
Gammal 2015-07-01, 15:06   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Nynäsbanan i Trainz, del 3 av många

Mitt SNJ-bygga inleddes med självklara Nynäshamnss station runt 1950-talrt kompletterat med hamnen och dess spår till Oljan, Nynäs-Petroliums raffinaderi. Spårplanen var usel – ingen information utöver spårdragningarna.

Men jag har haft god hjälp av gamla kartor, bilder , mitt eget minne och goda SNJ-kontakter. Bilden av Nynäshamns station med omgivningar är realistisk. Själva bangården anlades tvärs över en vik till Östersjön med fem spår. Stationen, som skymtar bland träd i första bilden, har ett märkligt låge. Detta beror på att man planerade att fylla ut dammen och lägga en säckstation där.

Jag började med att mäta upp Össtersjöns höjd i DEM-kartan; 2,30 meter. Eftersom bangården ligger på 2 meters höjd hamnade den på 4,30 m ö h. - ett overraskande bra värde..

Hamnen hade en livlig verksamhet med bl a gotlandstrafiken. Hit anlände också landets första namngivna tåg; Gotlandsexpressen.

Bilderna livas upp av dels SNJ lok 1 dragandes med Korvtiger-godis. De tomma tankvagnarna dras av SNJ lok 12. Nynäs-vagnarna skapades av Mats Hemming för Svenska tåg 2005 och var den första CDP-filen jag sparade. Redan då, för ett stort antal år sedan, hade jag jag alltså planer för Nynäsbanan. Nu förverkligas banan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Stationen.jpg (174.3 KB, 452 visningar)
Filtyp: jpg Hamnen.jpg (167.6 KB, 455 visningar)
Filtyp: jpg Nynäs.jpg (209.7 KB, 452 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat