Visa ett inlägg
Gammal 2015-06-28, 17:05   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Nynäsbanan i Trainz

Efter att ha korsat Dalsland härs och tvärs har jag nu tagit steget rakt över landet till SNJ – Stockholm Nynäshamn järnväg, en bana som slutar i Älvsjö. Jag var uppväxt i Nynäs och blev en vacker vårdag utlovad anställning som lokeldaraspirant förutsattr att jag kunde göra ett antal sk-tjobb först.

Ett år efterår, en fredag eftermiddag, blev jag kallad in till trafikingenjören. Gissa vad glad jag var. När jag kom in till bossen tittade han inte ens upp oc h sa bara ”Blid kan sluta i morgon, löningen finns i kassan”. Gissa vad jag var förkrossad när jag gick ut.

Nu bygger jag Nynäsbanan. Min första åtgärd var att sparka trafikingenjören – utan avgångsväderlag.

Min andra åtgärd blev att tillskriva Bengan om han kunde rekommendera en bra höjd (från rymden räknad och nedåt/). Svaret var minst sagt överraskande. Bengan levererade en komplett DEM-karta från 10.000 metershöjd, vilket innebar fem mil åt vardera håll och omkring 1600 baseboard stor. Detta innebar att man inte behövde merga ihop flera DEM-kartor, vilket kan ge oönskade resultat i skarvarna.

Inte nog med det – Bengan hade också ritat in spåret, ett f ö förnämligt arbete som möjliggör en tämligen exakt spårdragning.

Första bilden visar nästa hela Bengans Dem-karta. Bild 2 visar en uppförstoring. Spåret – den blå linjen – är tydligt, men var bilden är tagen är väldigt otydligt. I den tredje bilden går vi ännu närmare. Man kan ana en höjd, kanske låmplig för en skärning. Den ljusbruna linjen är en större väg, till vänster en blä sträcklinje som övergår till ett mörkbrunt sträck, förmodligen en mindre väg.

Några vägar och spåret är det enda som syns – i övrigt får man mäta sig fram med hjälp av kartor (Google Earth eller Eniro maps) och DEM-kartans vägar och sjöar, i båda fallen grova mått.

Att söka koncession för byggandet av benen utvecklades till ett internationllt spel med märkliga inslag. Det beskrivs inledningsvis på ett häftigt sätt i den bifogade textfilen ”Nynäsbanans historia” (Maria Ledin, Nynäshamns kommun). Rekommenderad läsövning.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg DEM-kartan.jpg (130.4 KB, 489 visningar)
Filtyp: jpg DEM-detalj.jpg (147.1 KB, 487 visningar)
Filtyp: jpg DEM-höjder.jpg (191.9 KB, 487 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar Nynäsbanans första år.rar (6.1 KB, 60 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat