Visa ett inlägg
Gammal 2016-12-30, 00:51   #14
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av blomsson Visa inlägg
Du får gärna tala om var du har fått den informationen ifrån, därför att det låter väldigt konstigt att klockorna skulle ha något med avstånden mellan stationerna att göra?

mvh
Håkan
Detta är en gammal praxis, den används säkert inte idag då stationsuret inte har samma status idag som då.

Formellt så var det inte stationsuret, utan stationstavlan som markerade en stations(/trafikplats) mitt. Man använde i regel bara uret som tumregel vid placering av denna tavla. Banläran (Kungl. Järnvägsstyrelsen 1915), första bandet stycke 354 säger såhär om det hela:

Citat:
Stationstavlor. Vid varje station, hållplats och lastplats anbringas vid »stationens mitt» en tavla, bild 579, angivande avståndet i meter från den för längdmätningen antagna utgångspunkten. Tavlan placeras å stationen antingen på stationshusets mot banan vända vägg eller vid sidan av intill huvudspår varande plattform; där stationshus eller plattform vid stationens mitt icke finnes anordnas tavlan å särskild stolpe bredvid spåret. Metertalet vändes mot huvudspåret. Med »stationens mitt» förstås i allmänhet stationshuset mitt (mitt för stationsuret); där stationshus icke finnes, vid lastplats eller vid håll- och lastplats, är »stationens mitt» lika med spårsystemets mitt, mätt mellan de båda yttersta växlarna.
På Forsviks(Tidaholms) station hade man nog snarare använt dörren mot banan som stationens mitt, då stationen hade flera ur åt olika håll.
Att uret är bra valt för passagerarna köper jag inte. Finns väl ingen passagerare som är intresserad av var det exakta metertalet från banans 0-punkt för denna trafikplats räknas? Detta är enbart av intresse för järnvägspersonalen. För dessa är det kanske däremot mer praktiskt att stationsuret som tumregel används som referenspunkt, vilket är lätt att hitta på en station.

För övrigt så är placeringen av försignaler olika beroende på banans lutning. Enligt Banläran, andra bandet, så varierar denna distans mellan 300-900 meter med längre avstånd ju brantare utförslutning som spåret har.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat