Visa ett inlägg
Gammal 2016-03-20, 16:13   #4
Mikey
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Inlägg: 7
Standard

Det var riktigt länge sedan jag skrev något, men eftersom jag är inne lite då och då och tittar så kan jag väl visa lite livstecken

Mitt bilägande började i oktober 2013 när jag 19 år gammal plötsligt blev tvungen att ha en bil pga arbete och orealistiska pendlingstider till plugget. Med en väldigt liten budget så började jag leta runt bland 15 år gamla bilar, men allt i den prisklassen var mer eller mindre sopslut. Så det fick bli en lite äldre bil i stället, en 1990 års Audi 100 2.0E i riktigt fint skick för 12000:- På sätt och vis så tycker jag att den påminner om din, Bönan.



Audin gick riktigt bra faktiskt, och jag har många goda minnen från den. Bl.a. när vi körde Stockholm-Övik med full bil i 140 blås, det var inga som helst problem för den. Bekväm var den också. Dock så var den som sagt lite gammal, så det var så klart lite saker som fick bytas. Eftersom jag dessutom är beroende av att ha en fungerande bil varje dag så blev det några sura söndagar på vintrarna liggandes på rygg under bilen och byta generator, eller drivremmar eller något. När bensinpriset dessutom sköt upp i höjden så blev den lite väl dyr i drift för mig som pendlar nästan 3000 mil om året. Jag fyllde 85-literstanken och kom typ 85 mil. Inte så himla bra...

Så i April 2015 var det dags att byta. Audin såldes för 11000:- och i stället köpte jag en 2012 års Volvo S40 Diesel (Miljöbil). Den är inte lika spännande, men den gör sitt jobb riktigt bra och det är det väsentliga. Bensinräkningarna är inte längre 4-siffriga och jag slipper mecka lika mycket



Jag gillar dock 80-talsbilar, och säger inte nej till att ha dem som hobbybilar. En fin Subaru XT hade jag definitivt inte avböjt!

Sedan om äldre bilar verkligen är så himla mycket mer lättskruvade vet jag inte om jag själv skulle vilja påstå. Visst är det lite mer elektronik i nyare bilar, men i stället för att behöva löda en massa kablar så byter man hela kontaktdon som faktiskt inte är så dyra på ebay eller liknande. Felsökningar på moderna bilar är också mycket lättare och tidseffektivare än på gamla bilar då bilen själv säger ungefär vari felet ligger. På mina gamla Audi kunde en felsökning ta flera timmar innan vi listade ut vad som strulade, så överlag tycker jag bättre om att skruva på nyare bilar. Med en Haynes reparationshandbok och lite verktyg så kan man faktiskt göra det mesta själv även på moderna bilar. Dessutom har inte bultarna rostat fast lika hemskt, men det är en annan sak
__________________
M.V.H Mikey

Senast redigerad av Mikey den 2016-03-20 klockan 16:22.
Mikey besöker inte forumet just nu   Svara med citat