Visa ett inlägg
Gammal 2020-04-28, 13:58   #15
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Här kommer nya script för tvåskenaren och H5 "tre gröna". Efter lite famlande på måfå i scripten så verkar det som att jag har lyckats lösa problemen och det ser ut som att signalerna nu fungerar som jag vill. Jag har dock inte hunnit göra några mer utförliga tester av signalerna i scenarion så det kan förstås finnas något oväntat beteende som jag inte har räknat med.

Tvåskenssignalen
- Visar i grundläget "kör 40" (fast grönt sken) och det tolkas korrekt av simulatorn som "kör 40". Detta försignaleras som "vänta kör 40" och visas med gul symbol på kartan.
- Visar "kör 40, varsamhet" (grön blink) när nästa signal visar stopp.

H5 som kan visa "kör 40, kort väg"
- Visar "kör 40, kort väg" (tre gröna) om nästa signal står i stopp (oavsett länk).
- När signalen visar "tre gröna" försignaleras det med "vänta kör 40" och signalen har gul symbol på kartan.
- I övrigt fungerar den som en "vanlig" H5.

Det är alltså en sorts trappstegsignalering som ger tidigare förvarning om stoppsignal än om man bara kunde signalera "vänta stopp" (då visar ju föregående signal "vänta kör").

Jag funderar på om man vill ha samma beteende i liknande situationer, t.ex. H3 eller H4 som visar "kör 40" om nästa signal står i stopp? Finns det signaler som fungerar så i verkligheten?
Bifogade filer
Filtyp: rar 2-sken och 3 gröna script.rar (9.2 KB, 8 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat