Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-16, 20:43   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 717
Standard

Tackar för åter-välkomnandet!
Som det sig enligt traditionen bör så följs en projektstart av datorstrul. Det har varit moderkortshaveri på Gs/G3 projektet med risk förlora hårddiskdata, sedan var det OS-haveri på teakvagnprojektet och senare problem med hårdvaruppdatering.
Denna gången är det strul med en överflytt av Windows från en gammal disk till en ny disk samtidigt som internetleverantören krånglat vilket resulterat i avsaknad av internet i två dygn. Förhoppningsvis är jag snart på banan igen! (Haha, dessa järnvägsrelaterade skämt... )

Har med andra ord inte kommit vidare sedan sist. Har istället fått tid att researcha så jag skulle istället vilja rätta mig själv då jag inte har någon annan som gör det åt mig som Lan har:
Bo3 byggdes i (minst) 38 exemplar. Det särtryck över personvagnar jag har som den vagnstypen är med i utkom den 1 januari 1907, ungefär samtidigt som de sista vagnarna levererades, därav att några saknades. Dessutom så finns det inget blad med Bo3 i bland ändringstrycken för det särtrycket heller.
Har dessutom lusläst gamla kära särtryck 263, illustrerad förtäckning över personvagnar (med mera) för den 1 juni 1930. Här finns de 28 Bo4: orna som förut, men jag hittade där de 10 saknade Bo3: orna som inte byggdes om till Bo4. De blev ombyggda till Co11, en vagnstyp som är mycket lik Bo4 och som jag kommer att bygga lite senare i denna etapp av projektet, troligtvis redan som nästa vagn då de har samma korg och fönsterindelning.

Har för övrigt en diger lista med vagnar som jag potentiellt kommer att bygga, beroende på hur länge byggorken infinner sig. Denna första etappen innehåller 8 vagnstyper, men det är inte säkert att jag bygger alla dem. Bland dessa synes bland annat Bo4, Co11, ABo3b (Restaurantvagn modell 1911, ingen stålvagn, b-et till trotts) CFo5 (tredjeklass/resgods) och BFo5 (andraklass/resgods).
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat