Visa ett inlägg
Gammal 2019-07-23, 02:19   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Användbar stopplykta?

Stopplyktan som finns i newS signalpaket (SE End signal) går att använda på andra ställen än vid stoppbock. Om länkarna riktas åt samma håll så kommer signalen lysa rött då ett fordon finns på spåret mellan länkarna. Ungefär som på de här bilderna från Jönköpings godsbangård: https://jvgfoto.se/fordon/ellok/143/143.060/#00026480

Jag trodde jag hade fått till det så att stopplyktorna funkade, men tyvärr verkar det som att de tolkas som vanliga huvudsignaler av simulatorn, så det skapar en hel del problem med andra signaler om man sätter upp stopplyktor mitt bland andra signaler.

Men jag tycker att det borde vara möjligt att programmera om stopplyktorna så att de inte tolkas som en huvudsignal. Det enklaste borde vara att programmera dem så att de lyser rött om det finns fordon mellan signalens länkar, men att lyktan i övrigt ignoreras av signalsystemet.

Ännu bättre vore förstås om man kunde få till en mer realistisk funktion, men jag har inte riktigt förstått hur stopplyktorna fungerar i verkligheten så hur det skulle gå till har jag ingen aning om...

Är det någon som har lite koll på LUA-script som kan tänka sig att ta en titt på dessa signaler?
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat