Visa ett inlägg
Gammal 2023-11-18, 07:25   #105
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Sedan jag sist postade något har jag gått och funderat fram och tillbaka, är det verkligen värt att använda HD-terrängen? Kikade lite, och laddade in en HD-rutt i ett Trainz 22 utan plus (råkade visst göra fel vid en nyinstallation, så fick bara TRS22 Platinum och inte Trainz+. Märkte då att HD-terrängen inte syntes, vilket jag tyckte var jäkligt trist.. Så så länge HD terrängen enbart är för Trainz+, så blir nog till att fortsätta med vanlig 5m grid. Innebär dock att jag förlorar lite arbete, då jag inte sparade backupen precis innan jag konverterade..

En annan nackdel med HD-terrängen är storleken på filerna, jämför HD-rutten med 5m/10m-grid. Den är alltså drygt 10x större. Vilket inte är så konstigt förstås! Går nog dock att få ner genom att ta bort ett antal baseboards, finns på tok för många just nu. Men kan ju alltid fortsätta med 5m grid, och sedan konvertera senare! Inte gjort så mycket jobb i HD-terräng ännu.



EDIT: Insåg nu att jag kan ändra tillbaka till 5m-grid. Men istället för att förlora något så konverterar jag yttre delarna (där det ändå bara ska vara skog/åkermark/tas bort i senare skede) så valde jag ändå att fortsätta i HD-kartan. Storleken på filen minskade drastiskt, och det kändes nu lite mer kul att bygga vidare. Inte riktigt velat bita i det sura äpplet och ta tag i detta ännu, därför det varit så tyst på sistone..
Är det stor skillnad i vad som krävs av datorn med 3d terräng osv? för min nuvarande bana är redan krävande så tänker det är dumt att påfresta mer om det blir att det går ännu tyngre...
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat