Visa ett inlägg
Gammal 2011-09-14, 22:40   #17
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Andreas13 Visa inlägg

Längd över buffertar, det är väl längden på tåget?

Och bredden är väl det som jag visar på bilden?
Försök tänka så här i stället... Fokusera inte på nått begrepp om vad som är vilket mått, utan studera i stället ritningen och de mått du har där är det du behöver efterlikna. Och ju fler mått du har som du kan bygga efter, desto bättre modell blir det. Sen spelar det ingen roll om det är med eller utan buffertar. Studera vad måttangivelsen går mellan för saker.

Jag är själv lite kritisk till att bygga en modell om jag inte har bra ritningsunderlag och gärna bilder. Vad är bra ritningsunderlag då? Ja, det är nog upp till var och en o bedöma. Inte sällan lägger man in en ritning i designen och använder den som mall. En bra sak att tänka på här tror jag är att då det finns tillgång till mått och då är det dom som gäller. Stämmer inte måtten med den inlagda ritningen finns anledning att fundera varför dom inte stämmer.

Studium av ritningar är nog en viktig del i modelleringsarbetet. Har du dessutom detaljbilder på förebilden av din modell, så har du bra förutsättningar att få fram en fin modell.

Kul att du ger dig på 3D-modellering, stort lycka till!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat