Visa ett inlägg
Gammal 2019-03-08, 00:26   #24
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Lite nytt, lite gammalt och så något blått...

Tack Jockes!!

Först lite bilder på Vägkontrollsignalernas (Vs) nya texturer. Den gröna kan man göra ännu "anskrämligare" eftersom den färgen är målad på järnstolpar och rostar och flagnar lätt.
1 Vs gammal.jpg2 Vs ny.jpg

Ägovägssignaler (eller som de heter numera, Enkla signaler) är också en del av mitt vägskydds projekt.
3 E-signal.jpg4 E-signal.jpg
Man kommer att kunna välja bort själva signal delen för att få endast tavlan, som måste finnas på bägge sidor om spåret även vid enkelspår. Man kommer också att kunna välja bort stolpen och tillhörande fästdetaljer om man vill placera tavlan mot något annat objekt, får se om jag bryr mig om att göra flera typer av fästen för tavlan!

Till Kryssmärkestavlan med tillhörande vägljussignaler hade jag lagt in en placerings mall i form av en halvmåne som också fungerar som ett hjälpmedel för att räkna ut förringningstider. Eftersom den blev så stor (radie på 32 meter) påverkade den träffytan för signalen (även när halvmånen inte syntes) och förorsakade en lätt irritation. Även fast det va lätt att lära sig att kringgå problemet så valde jag att göra ett rent trackside objekt istället. Träffytan blir ju nästan lika stor (rektangel 20x32 meter) men den syns ju att den är där hela tiden!
Så här ser den ut!
5 Kr-hjälp.jpg
Eventuellt ska jag lägga in anvisningar för ägovägssignalen också, eller göra en mindre mall för den.

Och så till Bengans önskemål!
Jag gjorde trucksignalen med en höjd som passar för låg placering med avseende på fria rummet (jämför Huvuddvärgsignal). Eftersom den är gjord som ett scenery-objekt så kan man justera den fritt i höjdled som vilket hus som helst, men ska ju ändå placeras utan att inkräkta på det fria rummet!
6 Plf-signal.jpg7 Plf-signal.jpg8 Plf-signal blink.jpg
Försökte sno ihop en corona också, gick väl sådär... Ser lång ut på bra håll... Ska testa lite mera senare...

Samtliga signaler, förutom Vs och Vf, som nämns i samband med vägskyddet är rena scenery-objekt, ett tag så tänkte jag placera ägoväg- och truck-signalen som trackside för att kunna "fixera" avståndet mot spåret på ett kontrollerat vis, men valde ändå scenery varianten eftersom de är ju motsvarande kryssmärkestavlan och tyckte det var bra att vara lite konsekvent...

Så nu är det "bara" bommarna kvar då...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat