Visa ett inlägg
Gammal 2016-05-29, 04:27   #47
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!
Efter ytterligare ett par timmars testande så kommer här ett utlåtande...
Eftersom korvtiger hade lite frågor så började jag med att testa lite igen.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Så detta problem uppstår både i Surveyor och i Driver, rätt?
Att det uppkommer varje gång är rätt väntat.
Det verkar mycket riktigt vara samma fel som MegaCastor har.
Julgranarna uppstår endast i surveyor, medans "message owerflow" uppstår även i driver.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Bra test! Jag gjorde ett test själv där jag satte ut ca 520 stycken osynliga masters utan att namnge dem på en bana, men varken i driver eller surveyor kunde jag återskapa problemet.
Har kollat lite i källkoden också och om jag förstår saken rätt så krävs det att den osynliga mastern är kopplad korrekt med namnet till en scenery-slav för att felet ska uppstå. Detta borde ju vara fallet i ditt test, för om du använde batch replace så borde namnet på mastern att vara intakt när du byter signaltyp fram och tillbaka.
Precis, jag använde "batch replace" och då följde det inskrivna namnet med, dubbel-kollade att det var så för säkerhets skull.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Förstår jag saken rätt om att signalerna inte fungerar alls på den originalrutten (ser ut som julgranar), men att de fungerar på kopian av rutten? Men overflow-meddelandena kommer upp på båda rutterna och ser likadana ut?
Stämmer bra.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Har du även kopierat sessionen, eller har alla inställningarna på signalerna försvunnit på kopian?
Har inte rört sessionen. Signalerna har inte förändrats alla inskrivna data är kvar, och det gäller alltid när jag har provat.
Så ett tips är för dem som håller på med signalsystemet är att inte ta bort mastrar som har data i propertyrutorna inskrivna och har fungerat förut!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Så om du inte trycker på bug-symbolen så kommer inte de andra felen upp alls? Verkar signalerna fungera?
Om jag inte trycker på bug-symbolen så vet jag inte vilket problem som flaggas för. Jag har testat mera idag och det ställde till lite huvudvärk!

Eftersom en del av dagens testning påverkar föregående fråga så lägger jag dagens problemforskning här.

Jag började med att testa på samma vis som igår med delvis annat resultat!
Inte lika mycket julgranar men en massa "timeout" och "message overflow".
Testade även kopian som funkade felfritt igår, men inte idag!
När jag tyckte att problemen va liknande som igår så installerade jag in din bug-fix och committade.

Startade originalrutten och hoppades! Tyvärr så kom "message overflow" problemet igen.
Prövade med att klicka bort buggen direkt när den kom och då blev det signalbilder. Testade lite olika varianter på samma tema och började fundera på hur det var innan jag installerade bug-fixen.
Vad göra? Jo installera tebaks den gamla versionen. Och sedan installera tebaks bug-fixen igen för nya tester...
Så här blev det..
Observera att det generellt fungerade lite bättre i dag, alltså inte så mycket julgranar.

Jag gjorde tre typer av tester och alla tester utfördes flera gånger.
Först innan bug-fixen:
Test 1
-Startade rutten
-Julgran (som det ju ska vara i början)
-Bug-symbolen kom
-Spelet fryser till 5s-10s (vertex blir stilla)
-Signalbilder uppstår
-Kollar buggen, visar "Message Overflow", stänger rutan

Test 2
-Startade rutten
-Julgran (som det ju ska vara i början)
-Bug-symbolen kom, öppnar, visar "Timeout", stänger rutan
-Dröjer ca 45s kanske 1min
-Signalbilder uppstår
-Ny bug-symbol kom, kollade buggen, visar "Message Overflow", stänger rutan

Test 3
-Startade rutten
-Julgran (som det ju ska vara i början)
-Bug-symbolen kom, öppnar, visar "Timeout"
-Väntar ca 30s innan rutan stängs
-Signalbilder uppstår
-Ingen ny bug-symbol

Testade nu med bug-fixen installerad:
Test 1
-Startade rutten
-Julgran (som det ju ska vara i början)
-Bug-symbolen kom
-Spelet fryser till 5s-10s (vertex blir stilla)
-Inga signalbilder
-Kollar buggen, visar "Message Overflow", stänger rutan
-Väntar
-Inga signalbilder

Test 2
-Startade rutten
-Julgran (som det ju ska vara i början)
-Bug-symbolen kom, öppnar, visar "Timeout", stänger rutan
-Dröjer ca 40s
-Signalbilder uppstår
-Ingen ny bug-symbol

Test 3
-Startade rutten
-Julgran (som det ju ska vara i början)
-Bug-symbolen kom
-Spelet fryser till 5s-10s (vertex blir stilla)
-Ny bug-symbol kom (syns på att den blinkar till)
-(Spelar ingen roll om man klickar bort buggen)
-Väntar
-Inga signalbilder

Vad betyder allt det här?
Julgrans-fenomenet i detta fallet tror jag uppstår när trainz inte riktigt hänger med, kanske beroende på skräp i minnet, andra processer som pågår, både i trainz och i datorn. Kanske inte i test 1 med bug-fixen, men jag bara spånar.

Dessa problem sker ju bara en gång per öppning av rutten och även fast det är irriterande så går det ju att bygga och lägga in nya signaler och andra objekt. Verkar inte som om det påverkar i Driver (än?).

Jag fick ju visserligen nästan inga julgranar inatt men tror ändå att förslagen nedan är en kortsiktig väg att gå innan det finns en lösning på ett klurigt problem.
I övrigt så verkar det som att om Test 2 i bägge varianterna av script är rätt väg att gå så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, det är inte någon som utvecklar det för tillfället. Svenolov som har skrivit alla dessa script och utvecklat hela signalsystemet har tagit en paus, men han har pratat om att komma tillbaka. Vi får se om han får inspirationen åter. Under tiden är det jag som fått ansvaret för att underhålla alla STLs script.
Som du säkert förstår så ligger signalsystemet, med tillhörande komponenter (ATC, tavlor, säo mm) mig ganska varmt om hjärtat. Och även fast jag tycker om att se alla fantastiska lok, vagnar, rutter mm, så är jag nog mera Bruno Kock än Uno Milton (för de som känner till de figurerna). För mig är en viktig del av en trevlig bana ett väl fungerande signalsystem. Jag skulle gärna kunna tänka mig att stoppa in fingrarna i syltburken... även fast jag inte vet om jag är kompetent för att ro iland ett sådant projekt. Jag har inga som helst ambitioner att stjäla någons kod eller att ta cred för någon annan. Det finns flera sätt att lägga upp ett samarbete på och om det låter intressant så får du gärna pm:a mig.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat