Visa ett inlägg
Gammal 2016-06-18, 11:38   #11
Bo Andersson
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Malmö
Inlägg: 230
Standard

Ifrån en dröm och tanke, till en start punkt att sätta igång byggandet av stationen.

Startpunkten blev när jag tillsammans med min svåger byggde en stor anläggning där jag lärde mig mycket att förstå arbetsbördan att bygga stort.
Personkemin kom i kollision och jag startade om ifrån början igen, saknade byggandet och min vision kunde bli verklighet.

Jag började rita upp hela stationen med bangård i märklinutförande, då detta stod mig närmast vid denna tidpunkt.
Det tog ca 3månader att rita upp denna spårplan och anpassa växelgator som skiljer en hel del ifrån vad utbudet av räls tillstod av mj fabrikat.
Växelgatorna ritades i märklins eget spårprogram och jämfördes med originalritningen, så en kompromiss fick göras, men att det slaviskt skulle följa spårläggningen.

Malmö centralstation ( byggnaden ) har byggts av mig tidigare i ett beställningsjobb i förenklat utförande.
Nu skulle stationen byggas i mera detaljerad form och då gällde det att hitta bra material som skulle kunna vara lätt och anpassningsbart samt stabilt ( cellpannå samt modellpolystyren ) som stomme.
Beklädnaden hade jag ingen direkt aning om.
Det viktigaste för mig var att ifrån ritning skapa en 1/87 modell som prototyp så jag kunde se så allt stämde.

Denna väg har det gått många år innan jag fick möjligheten att få delar laserskuret för överkomlig kostnad.

Avseende spårplanen, så var denna en prioritet ifrån allra första början.
Kommer väl ihåg när jag stod längst ute på perrongen och försökte överblicka hur spårläggningen såg ut samt ifrån alla broar.
Detta gick naturligtvis inte, men kul har det säkert varit.

När jag sedan fick hela spårplansritningen i min hand så var det en lycka.
Att det har funnits litteratur som jag har idag, visste jag naturligtvis inte.
Idag så har jag kommit en bit på vägen i byggandet, och detta fortsätter en lång tid till.
I samband med uppdraget jag fick att bygga stationen, så var det en tid då Malmö vision att bygga om sin infrastruktur och trafiken skulle ligga i tiden för ett modernt samhälle.
Länstrafiken och Pågatågsstationerna skulle bli ett sådant alternativ.
Och jag fick möjligheten att få ett uppdrag av Länstrafiken att bygga dessa stationer i modell, och den station som beställdes var Persborg en stadsdel i Malmö.

Äldre stationsbyggnader stod som siluetter och en del av dessa gör det även idag.
Då skulle det vara naturligt att även bygga en svunnen tid med byggnader i modell.
Samtliga bibanor ifrån Malmö C samt Malmö Västra station.
Linjer som HSFJ blev intressant liksom MYJ samt MGJ osv.

Pågatågs station i olika fototagningar.




Denna fanns även i dubbelkombination.
Bo Andersson besöker inte forumet just nu   Svara med citat