Ämne: MP lörd 8/9
Visa ett inlägg
Gammal 2012-09-09, 09:49   #14
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Fast blir det inte väldigt svårt att räkna ut gångtiderna, de borde ju skilja väldigt rejält beroende på om du har ett 40-vagnars lokalgodståg eller ett tungt spannmålståg med 100 vagnar. Ta exempelvis stigningen upp från Mojave till Tehachapi, har du 4-5 hp/ton, kan du hålla ganska bra fart upp för den stigningen, men sitter du med 2-3 hp/ton, kan du lugnt ta en kaffe medan du i högsta körläget kryper uppåt med 10-15 mph...

Och ska du ut från ett sidospår och har 100 vagnar bakom får du ligga i 25 mph ganska långt ut på linjen, innan hela tåget tagit sig ut. Men det korta lokalgodståget kan öka farten ganska tidigt...

I Nordamerika kör man sällan med tidtabeller som vi gör, det är mest passagerartågen som gör det, och det tror jag det finns flera goda skäl till.

Nu säger jag inte att du borde skrota dina idéer med en gång, verkligen inte, men jag undrar om det verkligen går särskilt bra att köra på ett svenskt/europeiskt sätt med amerikanska tåg på en amerikansk bana...
__________________
På internet kommunicerar vi med tecken. Om du stavar och skriver som en idiot kommer du också att bli behandlad som en.
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat