Visa ett inlägg
Gammal 2023-01-08, 17:04   #153
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar!

Bättre upplösning på den skylten skulle jag också vilja ha... Dessvärre är det väldigt mycket jobb för att få den extra upplösningen, eftersom man måste flytta runt massor i UV-mappningen, vilket gör att man måste generera om ambient occlusion och material ID-mapparna, och sedan uppdatera alla grejer i Mixer och sedan fixa den nya skylten med högre upplösning och sedan slutligen generera ut de nya texturerna och importera dem i Trainz. Sedan måste man fixa samma sak i alla 4-5 LOD-nivåer och om man har ändrat i flera av de separerade delarna (dörrar, fönster, luckor och annat som rör på sig) så behöver man ändra i alla LOD-nivåer på dem också och exportera ut.

Inte något som jag är jättesugen på att göra som ni kanske förstår, även om det svider i ögonen av att man inte kan läsa skyltarna! Men jag får lära mig till nästa gång och använda två 2K-texturer till nästa ånglok istället för bara en och se till att skyltarna får extra mycket textur-yta! Men vem vet, jag har ju gjort om gamla modeller tidigare...

Men jag tackar och bockar för bilderna Bengan! Alltid bra att ha!

Den obromsade Os:en gick som smort och med lite högre texel-densitet på ramen och insidan på sidolämmarna, så detaljerna syns tydligare än på den bromsade. Men det fick jag nästan gratis, för det är ju lite lättare att få högra kvalitet när man har färre delar att mappa ut på UV-ytan.


SJ Os 17918, obromsad med tryckluftsledning. Ursprungligen byggd 1903 som en littera I3 med trälämmar


SJ Os 21765 med KKG-broms som jag visade i förra inlägget, ursprungligen byggd 1906 som en NN3. Notera att denna vagn har två vita streck i hörnen för att markera att den har tryckluftsbroms för godståg, medan den obromsade till höger i bild bara har ett streck för att markera att den har tryckluftsledning, men ej broms.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat