Visa ett inlägg
Gammal 2022-02-09, 16:09   #77
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Kul att du fortsätter jobba med signalerna! Själv har jag inte öppnat TS på många månader nu, jag tappade sugen att bygga när jag insåg att det tar 2-3 minuter att spara ändringar så fort man ändrar något spårrelaterat, och dessutom kraschar simulatorn frekvent när man bygger, även på en ny, snabb dator.
Ja, det kan vara jobbigt. Jag har t.ex. fortfarande inte fått Mälardalen att fungera för mig... :/ Jag tog också paus i några månader då jag startade ett helt nytt projekt. Det har väl haltat till så jag gick tillbaka hit så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Om jag förstår rätt så har du fått till det så att samma H5-signal kan användas i alla situationer. Jättebra om det fungerar! Det borde också vara lätt att använda samma logik för andra huvudsignaler också (även huvuddvärgar).
Det är tanken ja. Att jag börjar med H5+DV4 är just för att jag ska kunna återanvända samma kod och skala ner samt anpassa detta för olika signalvarianter med eller utan medväxlingsdvärg.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Jag skapade ju olika signaler beroende på vilken signalbild man vill ha, alltså beroende på avstånd till nästa signal. Det fungerade men blir förstås ganska stökigt att hålla reda på alla olika varianter!
Sant! Jag såg ju att TS hade funktioner våra signaler inte stöds, så därför motiverade det mig att uppdatera koden.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Ett störande problem som jag inte vet om du har lyckats lösa var ju att DV4-signalen fastnar i stopp när ett tåg har passerat, även när signalsträckan är fri (dvs när tåget har passerat nästa signal). Jag lyckades aldrig knäcka den nöten tyvärr! Men om du har fått till det så att det funkar med medgivandedvärgen (som är kopplad till huvudsignalen) så kanske det går att lösa även för fristående växlingsdvärgsignaler? Fast jag tror att grundproblemet var att DV4-signalerna inte kan skicka signalmeddelanden korrekt om det står en huvudsignal "i vägen", för huvudsignalen "suger upp" dessa meddelanden. Det problemet uppstår inte vid medgivandedvärg då den alltid står tillsammans med en huvudsignal. På samma sätt uppstår inte problemet med huvuddvärgsignalerna men däremot med växlingsdvärgarna.

Problemet är ju att det kryllar av fristående växlingsdvärgar vid större bangårdar exempelvis runt Stockholm så det är tråkigt när de inte fungerar ordentligt.
Jag ska absolut kolla på detta. Det är tänkt att min kod ska funka på en fristående växlingsdvärg som kan visa en signalbild. Dock får jag kolla på de brittiska signalerna och se hur det fungerar med en blandning av huvud- och dvärgsignaler på en bangård.

Fokus liger just nu att se om H5+DV4 fungerar som tänkt. Det vore jobbigt om man hittade en bugg som ligger i samtliga signalvarianter. Då har jag flera scripts som behöver skrivas om.

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
När det gäller AI-trafik så bryr den sig inte om signalbilder överhuvudtaget om jag har förstått rätt. Det enda AI tittar på är om nästa signalsträcka är fri så det borde inte vara något problem att huvudsignalen visar stopp.
All right, vi får hoppas på det. Min kod är skrivet så 3 olika funktioner hanterar olika områden. STATE_GO osv. tar hand om signalens beteende i simulatorn och berättar för föregående signal vilken signalbild den ska visa.

För huvudsignalens signalbild använder jag ANIMSTATE_GO osv och för dvärgsignalens signalbild använder jag SHUNTSTATE_GO osv. På så vis kan signalen visa olika kombinationer och säga till föregående signal vad den ska visa på olika sätt.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat