Visa ett inlägg
Gammal 2021-06-25, 16:54   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg

Bild 3:
Nu kommer vi till en intressant del, denna del behandlar child objects. Allting mellan <Children> och </Children> behandlar egenskaper hos child-objekten och flera <Children>-kod kan dyka upp efter varandra för att läsa in olika objekt. Jag brukar använda en metod där filen inte ska läsa in någon geopcdx-fil utan enbart <Children>-objekt. På så vis kan jag få mer kontroll över objektets storlek och orientering.
I rad 103 har vi ChildName, detta används internt för att särskilja på olika child objekt.
ChildName har en funktion för att i .lua-scriptning ska man kunna peka mot en childobjekts funktion för att kunna animera och visa rätt signalbilder även på child object. Där är det viktigt att varje child object har ett unikt namn och att varje unikt namn kan pekas rätt i signalscriptet. Men signalscript är nog överkurs i denna guide.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat