Visa ett inlägg
Gammal 2022-10-10, 21:03   #19
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Efter en seg start, så har Hornsärven vuxit på bra nu och Vallisnerian likaså. Förstår dock inte varför min Polysperma inte växter, den verkar ju växa så det knakar för alla andra? Köpte en Paniculatus-svärdplanta, som jag tryckte ner en JBL näringskula i gruset bredvid. Köpte även en Anubias som jag bara lagt i gruset (med rotstocken ovanför).

Har haft i Profito växtnäring två gånger, en gång 18ml enligt förpackningen och en gång halv dos. Efter båda gångerna blev det algexplosion. Fullt med gröna slemmiga saker. Efter första gången, så köpte jag fem Otocinclus och dom är helt fantastiska algätare. Ger aldrig upp, bara jobbar/äter på! Men nu vågar jag inte ha i nån näring igen, hoppas bara växterna klarar sig?

Akvariet har just nu 12 Kilfläcksrasbora (3 har dött), 5 Otocinclus och 3 Mosaikgurami (tror jag fick 3 honor, fast jag bad om en hane). Belysningen får gå 6 timmar per dag och gör vattenbyte på 30-40% en gång i veckan. Vill bara bli av med alger och få lite fart i växterna, så blir jag glad! Har bytt plats på Day och Nature rören i ljusrampen, för att se om det gjorde nån skillnad, men det tycker jag inte.

Hoppas man får ordning på detta, för det finns inget så frustrerande som fiskdöd och alger.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2022-10-10 klockan 21:05.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat