Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-30, 18:50   #459
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Tack så väldigt mycket, den fungerar klockrent nu. Dock har jag ett önskemål för framtiden om det går att göra. Idag lastar den B-loket direkt med en enda tippvagn. Om man i framtiden skulle kunna ställa in hur mycket som kommer ut per tippning vore det kalas. Jag skulle vilja se 500 units per tippning om man använder den för att lasta ånglok. Samtidigt vet jag att andra kanske skulle bli otåliga om man använder samma 500 units för att lasta 10 kolvagnar och då kanske man skulle kunna ställa in den att lasta 3000 units per vagn.
Denna kommer att finnas på ett antal platser på GDJ.
Jag och Lan har redan diskuterat det och jag övervägde det och testade det också under utvecklingen av scriptet. Det är enkelt att göra så att varje sekvens bara lastar säg 1 kbm ~=1 ton. Men för att lasta mera måste man flytta loket något. Ofta innebär detta köra fram ett par dm och sedan stanna igen, eller till och med köra fram en bit, stanna och sedan backa. tillbaka till bryggan Detta är enkelt att fixa, men jag personligen tyckte att det fanns roligare saker att göra än att fippla fram och tillbaka med loket runt 5 gånger för att fylla en tender. Lite klumpigt.

Men det skulle säkert gå att lösa på något snyggare sätt. Första förslaget är att animationen loopar tills tendern är fylld. Problemet med detta är att man kanske kommer att låsa kontrollerna för användaren tills hela lastningen är slutförd. Råkar man då köra under en Lr-kolvagn så kommer man glatt få sitta där i 10 minuter medan den lastar i 72 tippvagnar med kol! Detta skulle kunna lösas genom att (som nu) kontrollerna låses upp för användaren före tippvagnen nått hela vägen tillbaka. Då han man chansen att under ett par sekunder åka iväg om man inte vill ha mer kol.

Ytterligare en variant är ju att man manuellt måste starta processen. Så man kör dit loket (och har då flera chanser på sig att "fickparkera") och sedan öppnar man propertyrutan genom att högerklicka på kolbryggan. I rutan finns det en knapp man kan trycka på för att starta lastningen, under förutsättning att ett fordon som lastar kol står på triggern. Kanske till och med två, en för att lasta en gång och en för att loopa lastning tills fordonet är helt fyllt. Eller ytterligare en för de som inte orkar vänta, för att lasta hela tendern med enbart ett tippvagnslass, precis som nu. Detta är ju kanske den mest önskvärda varianten, men det innebär ju också att de som förväntar sig att den skall hoppa igång av sig själv tror att den inte fungerar.

Men båda dessa lösningar skulle innebära att jag måste läsa på om hur det hela fungerar lite mer i detalj och om det är möjligt att göra som jag vill. Men jag skulle ju tro att det är möjligt att göra.

EDIT: En grej som kan vara bra att notera är att det sista alternativet antagligen inte kommer att fungera med AI:s om man inte behandlar det som ett specialfall. (Men då måste AI:n lära sig att placera sig rätt först, vilket kan vara ett stort problem i sig)
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2017-10-30 klockan 19:12.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat