Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-30, 12:21   #458
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Det har gått ett antal år sedan som Lenfas, och senare Korvtiger, inledde arbetet med Kolbryggan. Den färdigställdes för 2010 och fungerade bra. Dock saknades vissa detaljer som Korvtiger fyllt i.

Jag har vid flera tillfällen tillskrivit Lenfas om att få lägga ut kolbryggan. Han har hela tiden sagt nej eftersom han ansåg att den inte fanns färdig. Den ursprungliga kolgruvan finns i samtliga mina banor och har därmed också spritts vilket jag inte ser något fel i..

Jag har en liten del i kolbryggan och är därmed mycket glad över att Korvtiger tagit initiativet att lägga ut den i Forum. Jag har anledning till att förmoda att Lenfas inte har något emot det. Bra gjort, Korvtiger!

Jag har själv i början av 1940-talet upplevt kolbryggan i aktion som liten parvel. Jag var mäkta imponerad.

Så här gick det till: En wire krokades fast till ångloket. Wiren löpte via block upp till lastkajen och därifrån ner till kolhögarna. De små vagnarna lastades för hand, därefter drog loket upp vagnarna till lastkajen och tjänstgjorde sedan som broms när vagnarna släpptes ner.

Jag har sett en uppgift om att kolvagnarna på några SJ-ställen hade mekaniska bromsar. Tveksam uppgift f ö.

Att implicera AI-systemet fullt ut till kolbryggan kan nog bli en övermäktig uppgift, gissar jag. Genom att röra ångloket i DCC-läge fram eller tillbaka några decimeter kan man fylla på tendern ytterligare.

I bilden kolas loket genom den nya bryggan, snett upptill ligger den gamla som skrot.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Kolbrygga TANE.jpg (263.4 KB, 107 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat