Ämne: Tane
Visa ett inlägg
Gammal 2014-08-15, 07:40   #4
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 296
Standard

Jag fick min TANE beta version den 31/7, precis som utlovat.

Då vi registrerade oss så vi fick vi även beskriva vår PC, typ CPU, grafik kort, RAM osv......

Laddade ned den några dar senare och satte igång att testa genom att följa anvisningarna.
Fungerade bra.
Sen satte själva testandet igång genom att stegvis genomföra ett 20-tal tester. Allt flöt på bra tills jag kom till ungefär 3:e från slutet.
Stopp. Ville inte fungera. Läste då igenom TANE forumet och märkte då att MÅNGA andra fastnat på denna punkt. Ett inlägg sa: Bocka även för
"New session" och starta om. Testet gick igenom liksom de resterande.

Så, vad gjorde man?
1. Körde en "Drive session" med förinsatt diesellok (Inbäddad i en koja av streck).
2. Startade SURVEYOR. Tog en LÅNG LÅNG LÅNG tid. Eller som man kunde läsa i anvisningarna:
Tag en kopp kaffe när du väntar.
3. Bygga in "nya" växlarna. Lätt och de blev SNYGGT inlagda och med mer "lull lull" än dagens.
4. Följa ett diagram när man testade lok. Vad diagrammet skulle innehålla väljer du själv bland ett antal fördefinierade parametrar
5. Ändra ett antal fördefinierade engine värden och se vad som händer i diagrammet. Kunde även ställa in lutningen på banan om man kände för det.

Har säkert glömt några punkter.

Vad såg man?
Jo, när man testkörde dieselloket i bergslandskap så hade man ILANDE moln över sig, som samtidigt la landskapet i skugga en kort stund. Dessutom så såg man antydning till skugga på alla föremål i solsken. Fladdrande och inte alls färdigt, men TANE är säkert på god väg med detta.
Vad gäller ljud(inget vad jag fick i alla fall) och bild kvalitén inte bra (Såg ut ungefär som spöklandskap).

Jag förmodar dock att målet i denna första beta test var att testa funktionaliten.

Det finns ett flertal TANE sidor där du kan läsa om Bugg rapporter, vilka snabbt STÄNGDES av TANE.
Intressant.
För mig betyder det LÖST! Kanske fallet är så också........

Av forumet att döma så har MÅNGA problem att få igång TANE.
Egentligen inte så konstigt då det finns en MASSA type av PC-er med olika hårdvaru konfigurationer.
Avundar inte alls TANE projektet då jag tror detta blir ett jättejobb att anpassa TANEs mjukvara till alla tänkbara hårdvaror som finns........
Har de tillgång till alla dessa varianter, eller hur gör de?????


Sen så skall ju följa TANE för MacIntosh, Android osv...... PUUHH.

Väntar med spänning på nästa Beta nedladdning.........
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat