Visa ett inlägg
Gammal 2017-10-31, 23:58   #45
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Tackar, tackar!

Bygget går vidare i långsam takt. Sitter och modellerar igenom ritning efter ritning för att få till interiören. Det är många komponenter som ska dit med många kluriga former som kräver både goda ritningar och i många fall kompletterande bilder för att verkligen se hur det ska sitta ihop. Lite träning fick man ju förra året när jag hjälpte Lan med att bygga hytterna till B och Sb-loken. Det är de modellerna som jag gjorde då jag har använt till injektorerna. Resten är helt nymodellerat.

Sedan kommer ju det där med att passa ihop pusslet när alla delar man modellerat efter olika ritningar ska monteras in i hytten. Har redan fått slita hår över detta. Har nämligen scanningar av de otroligt detaljerade originalritningarna till Sa-lokens pannor (både den långa och den korta versionen) och där finns naturligtvis fästflänsarna för injektorerna och vattenståndsglasen utritade. Men! Dessa stämmer inte överens, varken till storlek eller form med fästflänsarna på de detaljritningar på själva injektorerna och vattenståndsglasen jag har. Trodde först att jag räknat ut storleken fel när jag satt upp ritningarna i Blender, men efter lite mätande med linjal i mitt exemplar av Ånglokläran så visade sig att jag hade rätt. Än mer spännande var att skruvhålen för injektorerna (som har varit standardiserade under hela 1900-talet) inte stämmer med varken injektorritningen eller verkligheten. Känns väldigt märkligt att en så pass viktig ritning skulle vara fel, men samtidigt, efter att ha studerat interiörbilder från ett 15-tal olika loktyper och individer så kan jag konstatera att alla dessa har samma placering av skruvhålen för injektorerna vilket inte är samma som på pannritningen.

Ibland så är det nästan bättre att inte har superdetaljerade ritningar, för det är lätt att gräva ned sig i sådana här saker som ingen människa kommer att tänka på när det är klart sedan..

WIP13_interior.jpg

På bilden ser vi de delar jag byggt hittills. Här syns Knorr förarventilen (K16) för tryckluftsbromsen, direktbromsventil för lokbromsen, omkastaren, Greshams injektor, regulator, vattenståndsglas, eldstadsluckor, samt början till kronan med ångvisslans länkarmar. Är långt ifrån halvvägs modelleringsmässigt. Sedan kommer den faktiskt ganska roliga leken Följa John, när man ska lista ut hur alla ledningar är dragna.
Ser däremot inte fram emot att mappa och texturera allt detta...
Hade dock tänkt vara lite smart och lägga alla vanliga delar, som regulator, injektorer, vattenståndsglas etc på en texture och alla lokspecifika som väggar, tak och fönster och sådant på en annan texture. Således bör det vara enkelt om man skulle få för sig att bygga fler hytter i framtiden.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat