Ämne: Dalarna 1920
Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-06, 15:50   #24
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

För smalspåret har jag använt Project Platform Phorum Peninsula.
För normalspåret använder jag Falmouth Branch Line.

Spårvidden i verklighetens smalspår var 693mm. Placeringarna är bara ihopkrafsat på 5 minuter för att testa lite vad som finns. Det blir bättre, sök på nätet.


Först kommer jag att bygga alla spår och vatten som ligger i närheten på DEM-data. Då kan man lätt orientera sig på kartan jämfört med Google maps som jag har på skärmen brevid. Vill någon ha detta järnvägsnät för eget bruk när det är klart så är det bara att säga till.


Sedan blir det att tänka till och använda all fakta som jag läst mig till för att få industrier runt Dalarna. Vi pratar timmer, kol, papper, järn och en del annat som skall fraktas. Vi har tre stora industrier i Domnarvet och Kvarnsveden och Falu Gruva som kräver material, bl a stora mängder timmer och sågat virke. Vi har smalspår, Flottning, Färjetrafik och dåliga vägar.

Efter det så blir det signalering, linjeböcker, tidtabellsböcker.

Till sist så skall resten ut. skog, åkrar, hus osv osv.



Som kuriosa så gjordes den första asfalterade vägen i Sverige just i Borlänge 1927. Jag tror att det var Borganäsvägen. Borlänge var bara en liten by som 'föddes' 1875 och de två första byggnaderna var järnvägsstationen och ett hotell.

Till sist så leker jag och min son med Aurdoino för att bygga en liten joystick med tre analoga spakar som skall användas för ångloken. Får jag som jag vill så blir det först en fyrkantig kub på 1dm *1dm * 1dm i storlek med tre analoga spakar som hanterar fram och back, gas och broms. Mer om detta i annan tråd inom en vecka eller så.

http://www.arduino.cc/
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat