Visa ett inlägg
Gammal 2024-01-26, 12:22   #130
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 825
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Kul att Du lyckats få in lite grejer i spelet! Bra att experimentera lite med mindre prylar än en hel motorvagn också

Storleken måste vara något trassel vid exporteringen, ifall det det rätt ut i Blender. Kolla att objektet har sin storlek "applyad", som jag och Tanigardi visat lite tidigare i denna tråden. Markera objektet och tryck Ctrl-A följt av "Scale" så applicerar du skalan på objektet, så att den inte försöker skala om det när den exporterar.

På skylten till höger har du upptäckt vad en normal är och hur det ser ut när den är åt fel håll. Alla ytor i 3D har en normal, alltså en riktning som ytan egentligen pekar åt, vilket antingen kan vara ut åt ena hållet eller andra hållet, eftersom polygoner bara har två sidor. I Blender så renderas med standardinställningarna båda sidorna av varje polygon, vilket gör att man lätt kan missa att normalerna på en del polygoner pekar åt fel håll. I Trainz och i stort sett alla andra spelmotorer så renderar man vanligtvis bara ena sidan av polygonena, den som normalen pekar åt.

https://youtu.be/7Oqayyw4yNU?si=IPIXYqVX0Gi3V7D3

I denna video förklaras det hela ganska snabbt och enkelt och visar hur man kan slå på en overlay i Blender som visar alla framsidor av polygoner med blå färg (det hållet som normalen pekar åt) och baksidan med röd färg. Dessutom pratar de om Backface culling, som innebär att man bara renderar framsida av polygonerna, alltså exakt det som Trainz gör. Slår man på någon av de inställningarna så ser man ganska snabbt om saker blir åt fel håll. Personligen brukar jag köra utan backface culling, men slår på den blå/röda face orientation emellanåt för att kontrollera att inga polygoner är åt fel håll.
På din skylt kommer du se att den är röd, för att baksidorna av polygonerna är vända utåt. I Trainz resulterar detta i att den ser ut-och-in vänd ut, samt att texturen blir bak-och-fram.
Notera att saker kommer att se rätt ut om man slår på båda samtidigt, då den bara renderar framsidorna, vilka ju alltid är blå.

För att vända dem åt rätt håll kan du köra recalculate normals som videon föreslår. Ibland kan man ha udda former på föremål där vissa delar hamnar åt rätt håll och visa åt fel håll med recalculate normals, då får man markera och flippa polygoner manuellt med Alt-N (vill jag minnas att det är) följt av Flip. Finns även under menyn Mesh>Normals>Flip.
Jo, jag satte skalan till 1, men tydligen lyckas jag göra objekten för stora i Blender från början. Måste blivit något fel där från start..

Men tack för hjälpen! Nu blev det mycket bättre verkligen


Nu ska jag bara lära mig animera skylten så den inte är konstant utfälld, och minska texturen tror jag. Skylten ligger på 4mb bara den..
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat