Visa ett inlägg
Gammal 2014-10-20, 14:19   #1
Boye
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2013
Inlägg: 17
Standard Gotlands järnvägar



Som sagt så är det mer eller mindre en alternativ verklighet; Banan följer relativt ackurat de som verkligen följdes utav de banor som fanns på Gotland. Emellertid är lutningen ganska ojämn (ty jag apterade de efter terrängen ganska löst), och några broar och skärningar är ganska mycket mera ansenliga än de var i verkligheten; det samma gäller lutningsgraden, som på sina ställen är närmare 24 promille, om än aldrig under särskilt långa sträckningar.

Grenbanan till Ronehamn stängdes så tidigt som 1923, men finns här återgiven (men den är ej elektrifierad). Den korta grenbanan har bara en mindre hållplats innan Ronehamn.

Förlängningsbanan till Fårösund blev i verkligheten aldrig färdigställd, arbetet avstannade efter andra världskrigets slut; den finns här återgiven, med en kort grenbana till KA 3 för militärtransporter som divergerar strax innan Fårösund station.



Burgsvik station, underhållsverk och diverse godsspår.



Fidenäs; godsfaciliteter i förgrunden; passagerarstationen ligger strax bortom. En av få platser där viss bebyggelse och flora har placerats ut...



Hemse station. Grenbanan till Ronehamn divergar härifrån.



Visby Hamn station och industrispår.



Visby Centralstation; genomgående godsspår/uppställningsspår; samt till vänster anslutningskurvan mot Visby hamn (det finns en anslutning från andra sidan också). Utöver att stationen är något (underdrift) längre än i verkligheten och tar upp mer eller mindre hela området mellan Kung Magnus väg och stadsmuren, så är den ungefärliga spårplanen efter den verkliga förebilden (efter ritningar över denna vad gäller Visbyhamn). Passagerartrafik till och från Visby Hamn är antagligen även i denna alternativa verklighet begränsad, då trafiken måste navigera en... Ja, nu kommer jag inte på vad det heter på svenska ens, en zig-zag-kurva (ni får helt enkelt ursäkta min förtvinade svenska - jag använder mig utav det så sällan att jag inte längre förmår mig minnas korrekt terminologi).
Boye besöker inte forumet just nu  
Svara med citat