Visa ett inlägg
Gammal 2010-12-26, 22:35   #21
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Den tidigare diskuterade buggen var egentligen ingen bugg utan en funktion som inte stängdes av i växlingsläge. Normalt i körläge, så kör inte AP förrän den har klarsignal. Den smyger sig inte fram till en stoppsignal och stannar där. Denna funktion är valbar, men inte åtkomlig från menyn.

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Värt att nämna är att scriptet låser rätt växel men sedan rör sig bort ifrån den.

Sedan om man tar och drar kommandot från remsan i nederkant på skärmen så avstannar tågets rörelse, men låsningen av växeln släpper inte innan man ger tåget en ny instruktion tillexempel växla förbi en annan växel. Finns det någon möjlighet att släppa växellåsen i någon form av destructor?
Att den backar efter att ha låst rätt växel i framriktningen låter lite märkligt, men det finns säkert något som jag förbisett. Jag ska undersöka detta vidare.

Riktigt, om man handgripligen avbryter kommandot, så gör den inte riktigt rent efter sig. Detta är noterat.


Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Undrar om det är det där som är mitt problem med att jag måste starta om AP, för sedan startar han ofta åt fel håll.

Överhuvudtaget är hanteringen av körriktning väldigt osmidigt. Jag hoppas verkligen att man i slutänden kommer att hantera den via någon annan del av scriptsystemet. Som det är nu är det ju i det närmaste oanvändbart.

Finns det föresten ett drivercommand "Byt körriktning" Så skulle det ju göra saken bättre.

Eller en avsinnig ide, eftersom vi ändå hanterar växlingen separat, skulle man kunna automatisk definiera om frammåt som den riktning som saknar vagnar när man drar i gång en tågrörelse. Scripten lyckas ju sätta ut slutsignalerna i rätt ände. Manövervagnar är väll per definition lok och har man ett lok i varje ände får man kanske fortsätta att manuellt sätta körriktning.
Nu ska vi inte skena iväg med en massa ogenomtänkta nödlösningar. Dom fenomen som dyker upp hos dig har med autopath funktionen att göra. Det är inte säkert att den kommer att fungera bra, någonsin. Det är av den här anledningen jag vill att den ska testas. F.ö. har jag alltid varit emot denna typ av funktion, men jag ville göra ett test. Tågvägar ska definieras av tkl och ingen annan, anser jag.

Och en påminnelse till. Att hantera körriktning är just en av många funktioner som kommande klarerare kan schemalägga.

Den första varianten av AP jag hade bytte körriktning när den skulle backa, men det såg inte rätt ut när srålkastare och hytt ändrades hela tiden. Om man såg det från utsidan så kunde också kameravinklar ändras.

Som sagt, det är autopath som är boven. Jag ska ge den lite tid till för att se om det går göra någonting åt den.

Stäng av autopath och använd alternativa pathkommandon och testa bara autopiloten, så länge.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-12-26 klockan 23:10.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat