Visa ett inlägg
Gammal 2021-02-28, 14:13   #7
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Jo det kan vara så. Med åldern blir det sällan lättare.
I train simulator så sitter du redan i förarsätet och kan på F4 panelen släppa bromsen och lägga i framväxeln och gasa.

TSW är det flera steg innan man får loken att röra sig. Men som det är sagt ljusningen med TSW tyckar jag och många andra.

Du är lokförare som klättrar upp på loket. Du klargör loket sedan så sätter du i förarsätet gör inställningarna som krävs och kör iväg.
Sedan är själva körningen svårare också för tåget rullar på bra i nerförsbackar och bromsa är inte så enkelt med fördröjningarna som finns i broms systemet.

Men det kräver att man ibland måste leta information i Forum youtube för att kunna köra tågen. Men TSW har alltid en övnings scenario där de talar om alla steg för att man ska kunna köra tåget.

Men ibland så saknas det info i dessa. Jag hade ett tyskt tåg som inte rullade så bra, kändes som bromsen var i hela tiden. Då visades sig att jag hade övertryck i broms systemet.
Så man fick trycka på en knapp för att höja bromstrycket till 5,5 bar och den går då långsamt ned till 5 bar igen (antal minuter).
Detta gör att bromsen släpper på vagnarna. Denna information fick jag genom att googla problemet,
Detta system finns på alla svenska lok också.
Men är inte införd i någon av de andra simulatorerna.

Så TSW och delvis Run8/Open Rails är klart mer realistiska jämfört alla de andra simulatorerna (jag kallar dem spel).

Senast redigerad av jorgen3 den 2021-02-28 klockan 14:20.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat