Visa ett inlägg
Gammal 2011-01-15, 11:53   #24
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström Visa inlägg
Nej(tyvärr), det är en grafikmotor som kan komma användas till exvis en simulator.
Nja, nästan... det är en "terräng-motor" egentligen och motorn även har stöd för universum. I nån session så provade dom att belysa en sattelit på olika sätt vilket återspeglades från jorden. Så, Outerra är avsett som en plattform för olika simulatorer, där t.ex. järnväg utan tvekan ska finnas med. Mitt D-lok och en mindre lokomotor finns just nu med i utvecklingen och jag tror att stödet för en järnvägssimulator kommer att vara gott.

På Outerras sida, så finns ju beskrivet hur man lägger snygga vägar. Tänk er att samma funktionalitet skulle finnas för att lägga spår, men med järnvägsmässiga parametrar för spårläggningen. Sedan är det upp till en applikationsutvecklare att utveckla en fullfjädrad tågsimulator, utan att behöva fundera på grundfunktioner som terräng och spårläggning/spårdatabas. Så har i alla fall jag uppfattat inriktningen.

I ett långt lopp tror jag att detta är ett förnämligt förhållningssätt till en framtida simulator, som stödjer flera olika genre samtidigt. Och respektive appilkationsutvecklare behöver inte själv utveckla grundmotorn utan kan koncentrera sig på det som är specifikt för "sin" applikation.

Tycker det här är en väldigt spännande utveckling.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2011-01-15 klockan 11:54.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat