Visa ett inlägg
Gammal 2011-11-16, 23:22   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Det brukar vara ett riktigt helvete när ritningar inte stämmer, (dock är det förståeligt de gånger när man själv har gjort dem... )men det brukar alltid lösa sig, om man bara börjar med att utgå från något man vet säkert och kompromissar lite. Dock så är jag ganska osäker på hur bra Goolges "ritning" stämmer med verkligheten, de är väl baserade på satelitbilder, bilder tagna flera mil från byggnaden och med den upplösningen så blir en pixel flera dm, kanske hela meter fel, vilket lätt sprider sig. Att basera en ritning på det är nog rätt oexakt, så då får man räkna med att det blir fel både här och där. Men om du har varit där, varför mätte du inte upp byggnaden?
När jag mäter på bilden så får jag nockhöjden till straxt över 8 meter, om dörren är 2 meter hög. Vid takfoten så blir höjden då straxt över 5 meter. Dock så får jag förhållandet mellan mina uppskattade höjder inte att stämma med två uppmätta med linjalens hjälp mot skärmen. Takfotens höjd blir för liten eller nockens för stor på min uppskattning. Aja, du får pilla med det där så kommer du förhoppningsvis fram till något, det brukar alltid lösa sig i slutänden, när man upptäcker någonstans där man tänkt fel, eller mätt fel och så blir allt bra.
Varför jag inte mätte upp den? Pga jag inte hade något bra att mäta med mig tyvärr. Jag skulle haft ett måttband. Gärna också någon som höll i andra änden av detta måttband.... Björn har ju en sådan där laser grej, man får väl bli hightech själv också...
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat