Visa ett inlägg
Gammal 2017-05-22, 17:34   #351
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Först en liten korrigering av korvtigers råd:
Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vi har två rekommenderade lösningar på detta:
1. Ställ om alla tavlor av den typen till den första texturen i listan, vilken garanterat finns efter uppdateringen. Mer om hur man gör det och om vilken textur som är första finns beskrivet i Blomssons uppdateringsguide som är bifogad.
Istället för att byta textur till den första i listan så byter man till den korrekta textur som det ska vara enligt tabellen i pdf:n. Detta innebär att det blir fel textur ända tills uppdateringen är installerad. Om man skriver upp den textur som tavlan ska ha efter uppdateringen så är det lättare att upptäcka eventuella misstag som man har gjort i efterhand!


Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Detta var inget trevligt budskap, snarare otrevligt. Ett stort antal arbeten jag redan gjort måste göras om - vilket jag inte har en minsta lust att göra.

Alternativ 2 är orimligt. Det innebär att praktiskt taget alla tavlor måste placeras ut på nytt efter ny uppmätning efter linjeböckerna.

Alternativet "Blomsson" innebär en genomgripande förändring av samtliga mina banor, ett som jag tycker är helt onödigt och framför allt överkurs.

Att byta ut en tavla i content mot en bättre hade varit OK - men att börja rafsa i banorna, nej.

Konsekvensen måste bli att jag drar in samtliga banor som ligger ut för nedladdning. Enklast sker det genom att lyfta bort dom ur Dropbox.

Nisse
Och vilka arbeten måste du göra om?
I den "lilla texturgruppen" så fanns det 8 st texturer, dessa är nu uppdelade i tre grupper med 4 + 2 + 4 st texturer, en grupp per tavla! Hos dessa tavlor sker den största förändringen. Av dessa 10 texturer är 7 st ATC-relaterade!!
Enligt dig själv så bygger du inte med ATC, alltså är förändringarna utav icke betydelse för dig. Är de så att du har en Medgivandetavla eller Hjuldetektortavla någonstans så är du tvungen att ändra dessa.

I den "stora texturgruppen" så fanns det 28 texturer, dessa är uppdelade i två grupper med 28 + 7 st texturer. Grundtavlan (510x480mm) är det minst förändringar i.
I dessa båda grupper har jag gjort ett förtydligande med "Avstånds tavlorna" och det är hur många siffror som är ämnade för tavlan (behöver inte ändras om man inte är så noga men blir ju snyggare)."Hastighets tavlorna" har kommit till för att fylla ut lite glipor och för att de inte fanns tidigare, även de har fått en siffer-hänvisning, dock så betyder det ingenting annat än att det är så i verkligheten, och man kan använda det som har skrivits tidigare.

De enda tavlorna som du kan se i linjeböckerna som berör denna uppdatering är Hastighetstavlorna och de påverkas bara vid hastigheter från 160km/h och uppåt, och de finns fortfarande kvar.

Lite jobb kanske du behöver göra, men aldrig att du behöver göra om hela banorna, i så fall är det ju ändå så mycket som är fel så då behövs det väl ändå!

Är det ett onödigt arbete att göra så att objekten är korrekta och ser korrekta ut?
I så fall kan man ju undra vad vitsen med Trainz och övrigt modelbygge är!!!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat