Ämne: Dressin-banan
Visa ett inlägg
Gammal 2017-11-03, 17:34   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Dressin-banan

Efter de obentliga kommentarerna om min DVVJ-bana med Håverud (2012) har jag lagt ner fortsättningen av den. I stället har jag satsat på dressinspåret mellan Bengtsfors och Årjäng och en bana med korrekta höjdnivåer, troligtvis unikt i Trainz, möjligtvis i andra simulatorer också.

Dressinbanan är en del av Dals Västra Värmlands Järnväg. Bansträckningen stod klar 1925, 33 år efteråt upphörde godstrafiken Persontrafiken överlevde till 1985, varefter kommunerna satsade på dressintrafik för turister. Huvudspåret sparades dock, ovanligt nog, men bangårdarna raserades. Bangården i Bengtsfors finns kvar i förändrat skick, i Årjäng slutar spåret tvärt av.

Kvar finns en utomordentlig detaljerad beskrivning över banans sträckning, höjdvärden och utseende. Sträckningen kan man följa var tionde meter, höjderna varje decimeter/centimeter. Jag har aldrig sett en så detaljrik nivåkarta.

Själv banan är 5 mil, 2 kilometer och 100 m lång, varav hälften med 30-50-fart och resten 60. Persontåget P461 avverkade sträckan på 2 timmer och 27 minuter.

Dressinbanan är en DEM-bana, som Benkegbg tagit ner för 2012 och jag har sedan lyft över den till TANE. Innan jag lyfte över den fick viktiga vägar ritas in, eftersom TANE inte kunde hantera färgkartan. Understa bilden visar TANE-resultatet, första bilden visar sträckningen. För icke geografikunniga; Dalsland ligger på Vänerns västra sida. Västra Värmland ovanför.

Det är mittenbilden som är den intressanta. Den visar en del av nivåkartans original, därav oskärpan. Siffrorna förtydligar:

1: Bengtsfors Östra (Bengtsfors Västra smalspårsbanan UBJ). 2: Höjd i meter. 3: Banlängd, var hundrade meter, läsbar var tionde meter. 4: Skärning och bank. 5: Dräneringar. 6: Fortsättning föregående höjdmått. 7: Den här profilens högsta punkt = 155,61 meter. Från Bengtsfors och hit 2.400 meter, en stigning på 43,1 meter eller lika med 17,83 promille. 8: Sluss.

Nu stämmer inte DEM och verkligheten. I själva verket ligger DEM-banan för högt, vilket kan bero på all granskog. Banan måste alltså sänkas ner 10-60 meter varvid häftiga stup skapas. Dessa går att åtgärda vilket jag återkommer till i ett senare avsnitt.

En fråga jag inte fått svar på: Vad tycker de turisterna om att trampa dressinen med packning 2.400 meter med 18 promilles lutning uppåt?

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Karta.jpg (112.0 KB, 268 visningar)
Filtyp: jpg 20uss-Kråkviken.jpg (219.5 KB, 268 visningar)
Filtyp: jpg BaseboardPhotoshop.jpg (136.5 KB, 266 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat