Visa ett inlägg
Gammal 2013-05-23, 11:51   #8
Bogia
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Småland
Inlägg: 1
Standard Ts12

Hej, jag är ny Trainzrallare och hittade denna utmärkta guide.
Jag använder Windows7 64 bit, Trainz Simulator 12, Radio Mobile 11.4.1
I stora drag fungerade guiden, men jag stötte på några problem.

1. Texturer (sid 3 i guiden)
Mappstrukturen C:/Program (x86)/Auran/Trainz/Word/Custom att skapa mappen Ground i, finns inte.
I TS12 är strukturen C:\Program (x86)\NV3V Games\TS12\ med undermapparna bin, Builtin, Extras, prebuilt, scripts samt UserData.
Jag hoppade därför över detta steget.
Var ska texturerna placeras i TS12's mappstruktur?

2. Skapa banan med HOG (sid 10 i guiden)
Någon karta i perspektivvy i likhet med bilden "Landsväg och järnväg (t h) möts ..." går inte att se.
Om man zoomar ut maximalt ser man kartan (liten). Zommar man sedan in blir kartan större och större, men ungefär havvägs i zoomintervallet tonar kartbilden ut och man ser bara baseboards rutnät.
Är det någton inställning i Trainz som kan åtgärda detta så man kan ser kartan även i inzoomat läge?

3. Nu skalar vi banan (sid 15 i guiden)
Så länge man inte gör någon filtrering skapas en korrekt mapfile.gnd. Men lägger man in en bild i läge 5 och oberoende vilken filtreringsgrad man väljer så resulterar det i en helt svart bild när man studerar resultatet i Trainz. Det är helsvart oberoende av vilken zoomningsgrad man väljer.
En indikation på att något är fel är att filen mapfile.gnd endast ökar i storlek från 27 kB till 125 kB mot normalt till flera MB.
Kartbilen jag testat med har turkosfärgad linje inritad (RGB 0-255-255, 2 pixel bred).
Vad kan det vara för fel?
Bogia besöker inte forumet just nu   Svara med citat