Visa ett inlägg
Gammal 2005-01-03, 02:18   #154
hp
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 591
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev gec44-9w

Citat:
quote:* Hjul 1 & 2: Tågets STH, i 10'tals km/h, med andra ord 1 och 3 betyder 130 km/h
* Hjul 3: Tågets längd i 100 meter, 3 betyder således att tåget är 300 meter långt
* Hjul 4 & 5: Födröjningstid i sekunder, 1 till 25 är legalt
* Hjul 6, 7 & 8: Retardationsvärde (steg om 0,01m/s2) Bromsförmågan hos tåget! Mäts i m/s2, dvs. hur många m/s (hastighet) man minskar på en sekund. Legala värden är 030 till 150.
Dessa hjul används även för sk. PT inmatning. Vissa balisrar gäller bara vissa tåg, när lokföraren knappar in en PT kod så agerar ATC-datorn även på balisrar ett "vanligt" tåg inte skulle bry sig om.
* Hjul 9: Procentuellt överskridande (steg om 5, hjulets siffra * 5). På vissa sträckor så är det tillåtet för vissa tåg att köra fortare än vad som står på skyltarna. Detta anges med en procentsiffra på ordinarie hastighet.
Hur vet man till exempel hur långt tåget är?
IRL:

Krasst så går man längs med tåget och plussar ihop längden på vagnarna (vilken står bland annan information på vagnarna). Men så är det ju så att min slav också hade en slav; så växlingskillarna eller i vissa fall ombordansvarig fixar detta och ger informationen till lokföraren. Sen har man tekniska hjälpmedel såsom en datautskrift från datasystem (som dom bara kollar, liiite lättare)...
Sen ska man inte dra det för långt, ibland syftar man lite också (men det har inte jag sagt), och jag är inte lokförare!!!!

SST:

Ja hur långt är ett tåg; hmmm, configfilerna... Är man lat så syftar man , enligt ritningarna skall en tre vagnars regina (DMA+T+DMB) vara exakt 80500mm över kopplen, således 80,5 meter, mao. 1 på hjul 3.



HP
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
hp besöker inte forumet just nu   Svara med citat