Visa ett inlägg
Gammal 2012-03-12, 07:22   #11
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Bengan,
du är ett energiskt under, religiös behöver man juint vara för att bygga kyrkor? Undrar bara en sak!

Mariestads kyrka är på 4 MB och Linköpings på 350 kB. För mig verkar Linköpings mer detaljerad? Har du kollat upp texturernas storlek?
Jaha du, Lennart.

Det här med texturer, blir jag inte riktigt klok på. För i många fall, undrar jag, varför dom har gjort si eller så.

Mariestads kyrka, var uppdelad i en massa texturer (som många andra objekt i Sketchup). Så där har jag fått krympa ner texturerna rejält, går jag ett steg till, vilket jag har gjort i många fall. Så blir vissa delar på objekten genomskinliga och jag får backa tillbaka ett steg.

Men jag förstår inte, varför t.ex. Linköpings saker, ser betydligt mycket bättre ut. Dels är själva 3D-modellerna mycket snålare och själva texturerna är så små i sig själva, att jag knappt har behövt göra någonting och ändå, ser objektet flera gånger bättre ut.

Sen finner man ibland, dom där extrema fallen med 10st likadana texturer, med samma storlek t.ex. 2048x2048. Varför inte använda samma texture.

Begriper ingenting ibland, men önskar att man kan finna fler objekt som dom från Linköping.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat