Visa ett inlägg
Gammal 2007-12-13, 09:33   #48
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Åsikt och åsikt. Den är varken min eller din, eftersom den tillhör Fotosidan. Manipulering är när bilden redigeras för mycket så att bilden inte överensstämmer med verkligheten längre.

Nu tycker jag inte vi ska följa denna definition till punkt och pricka, men manipulerade bilder har inte lika högt värde (oavsett motiv) om de inte har ett klart syfte för överdriven redigering.

Nu snackas det inte manipulerade bilder här, däremot Eriks fråga ang. forumets turn mot kvalitetsmässigt bättre tågbilder. Det är inget fel på det enligt min mening, men bara för det bannlyser jag inte övriga tågamatörfotografer som tar "vanliga" bilder med tåget som motiv.

Säg själv, en missionärbild på en X2 har inte något stort värde emot ett dieseldrivet nattåg i Härjedalen precis. Alldagliga bilder som inte tänkts till riktigt hoppar jag över. Ovanliga bilder efterlyses (och där spelar det ingen roll vilken typ av kamera du har, bortsett från kass VGA-mobilkamera där man inte ser klart).

Så leta upp något ovanligt tåg och försök plåta mindre alldagligt och vardagligt.
Nu kommer vi ju lite till det jag har syftat på hela tiden tycker jag! Att många som lägger upp tågbilder glömmer sin egen "barndom" och på så vis skriver kommentarer som ovanstående...och det är just den biten jag vill trycka lite extra på! Varför man helt plötsligt blivit så "proffsig" och glömt allt vad nybörjare heter? Hänger detta ihop med inköp av systemkamera? Det känns så i väldigt många fall, att så fort man skaffat en sådan pryl, ja, då är man helt plötsligt vass som en nål! Oehört tråkigt tycker jag...

Har haft systemkamera ett tag, men inte tycker jag att jag är något underbarn eller expert...snarare motsatsen! Tyvärr verkar det ju finnas de som tycker precis tvärtom, om sig själva...
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat