Visa ett inlägg
Gammal 2013-01-13, 00:48   #4
Ursus94
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
Standard Snabblandskap

Många banor i trainz är oftas helt platta utan några större höjdskillnader. Jag har en metod som jag brukar använda för att få lite mer variation i landskapet. Jag börjar med att sätta ut några baseboards. Därefter ändrar jag höjderna på var och ett av baseboardsen. De får inte samma höjd utan jag ger dem lite olika nivåskillnader, dock inte alltför stora. I mitt exempel har jag satt den första nivån på tio och sedan minskat den med två för varje baseboard tills jag är nere på noll. Se bild 1!

Nu är lite mer höjdskillnader i landskapet, men det är ändå lite för platt. Ett snabbt och enkelt sätt att få mer kuperat landskap är att använda sig av snabbkommandot
Alt + Ctrl + Shift + P. När man har tryckt in kommandot kommer landskapet att ändras. Det blir små kullar och träd. Landskapet kommer att "byggas" ända till du trycker på Esc. Ju längre spelet får bygga landskapet själv, ju mer kuperat och bergigt blir det. Se bild 2!
Har man en lite större yta där man vill använda den här metoden måste man flytta sig runt över området, annars kommer inte de delarna bli så kuperade.
VIKTIGT!!! Det går inte att ångra den här manövern, alltså du kan inte ångra tills landskapet såg ut innan du lät datorn göra landskapet. Ett tips är att öppna ett nytt projekt och helt enkelt prova sig fram så man inte sabbar något gammalt landskap man har gjort!
I början på den här filmen visas hur det kommer att se ut när man bygger att landskap med snabbkommandot Alt + Ctrl + Shift + P: http://www.youtube.com/watch?v=U7wZGXxWlm4

Om du tycker vill byta träden mot andra kan du enkelt göra det under Main Menu -> Replace Assets. Där väljer du sedan vad du vill byta ut och mot vad du vill byta till. Se bild 3! Man kan byta ut det mest med Replace Assets. Och om det inte skulle gå kommer spelet säga ifrån.

Hoppas någon har nytta av mina små tips!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Snabblandskap 1.jpg (77.7 KB, 279 visningar)
Filtyp: jpg Snabblandskap 2.jpg (107.1 KB, 280 visningar)
Filtyp: jpg Snabblandskap 3.jpg (112.7 KB, 280 visningar)
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre!
Ursus94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat