Visa ett inlägg
Gammal 2017-02-06, 12:47   #10
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Misstänkte att det kunde vara så. TDOK 2014:0449 (BVH 540.4 - Tavlor, skyltar och märken) gäller från 1991, och hur det var innan dess vet jag inte. Min gissning är att de äldre tavlorna var mindre och kan också vara så att innan det blev en "riksstandard" så hade varje förvaltare sin egen variant på tavlorna. STW kanske använde samma mall för de nyare tavlorna som för de äldre?

Hur som haver, så har jag varit ute och spanat lite under min morgonpromenad och har sammanställt lite bilder för intresse...!

Som tur var för mig så hade det kommit upp en provisorisk hastighetsnedsättning, så jag slapp anstränga mig. Eftersom orienteringstavlan har runda hörn så är den lite knepig att mäta, så jag mätte den inre triangeln istället och ett par andra referens-mått och sammanställde denna bilden:
O-Tavla mått 2.jpg
Jag utgick från den inre triangelns sidomått och bredden på det gula fältet. Resten blev som det blev i cad-programmet. Måttet på den högra bilden stämmer överens med det måttet jag mätte fram som referens, och triangelsidans mått blir ju nästan 900mm!

Här är två bilder med OT "in action" (lite dålig kvalité digital zoom):
OT150 beskuren.JPGOTV beskuren.JPG

Här är motsvarande bilder i Trainz:
OT150 trainz.jpgOT V.jpg
Hur tavlorna upplevs och ser ut har ju också med skuggor och belysning mm att göra.
Men det finns ändå en del uppenbara skillnader, frågan är ju hur petig man ska vara. Det som stör mig mest är den (till synes, kan vara synvilla) sneda "pilenupp" tavlan och texten som sticker ut på avståndstavlan.

Jag lägger också upp två bilder på Förvarningstavlan när jag ändå håller på!Förvarning i brygga beskuren.jpg
På denna bilden syns det också en modernare typ av utliggare i Fackverksbrygga, där den vänstra bågen är avkapad men inte den högra bågen.

Förvarning beskuren.JPG
Inzoomad närbild

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat