Visa ett inlägg
Gammal 2013-08-01, 07:25   #25
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

De jag tycker är tråkigast det är att folk gör rutter och lok som är helt fantastiskt men när fysiken är sådan så kommer nog inte jag att köra dem ändå.

Jag blir nästan arg när jag vet att tåget ligger i 10 promille nerför lutning och man måste nästan köra utför för att tåget ska hålla hastigheten. Jag har följt med godståg i Sverige och vet att tåget måste hela tiden bromsas för att tåget inte ska rulla mer än 90 km/h om det är 10 promille nerför lutning.
De tyngre svenska tågen tex ståltåget (Luleå-Borlänge 3500 ton) skulle gissa att det behövs 3,4 promille för att hålla det tåget rullande i
90 km/h, men det är en gissning där kan nog någon lokförare bidra bättre.

Jag tror nästan min egen bil rullar bättre än Railworks tåg.....
Tågspelet Railworks har bil prestanda mer än tåg prestanda i vissa avseenden.

Ta vi då amerikanska tåg som är mycket tyngre per vagn och hela tågsättet så rullar de naturligtvis bättre när det är utför men det känns då inte i Railworks.
Marias pass har stora lutningar men man behöver inte bromsa särskilt mycket för att hålla hastigheten och när det går uppför så tappar inte tåget inte särskilt mycket fart.
Detta gör att jag blir otroligt irriterad, som gör att jag bara kör Railworks kanske några gånger per år.

Det är ju utmaningen som är intressant när man kör tågsimulator att behärska ett tåg med lutningar och olika hastigheter och
med annan trafik att ta hänsyn till (AI eller multiplayer).
Det är ju ganska svårt att köra tåg i verkligheten men i Railworks är det nästan som att köra bil.

Men jag vet inte vad ni har för åsikter om andra Simulatorer fysik.
Run8: Har väldigt bra fysik (men har inget svenskt material ännu)
Open Rails: Är bra på detta tycker jag, möjligen att loket slirar för lätt
Auran Trainz: Har jag väldigt liten erfarenhet av.

Slutsatsen för mig är att jag håller mycket på Open Rails utveckling och run8.
Tottes rutt kommer jag troligen att köra i Open Rails i framtiden om inte RSC lägger om
inriktningen i framtiden.
Dessutom finns det ju så himla mycket material till Open rails och när grafiken blir bättre där samt Ai multiplayer etc då blir det en himla simulator.

Men Totte du kan nog fortfarande göra rutten i Railworks ,de flesta kommer att köra den troligen, jag vet inte hur många vi är
procentuellt som tycker fysik är viktigt.
De flesta har ju aldrig varit på ett tåg så de har inget att relatera till så de tycker att det är okey prestanda.
Men Lokförare lär nog inte ha Railworks som sin favorit simulator.

Såg att Pursche (lokförare) skrev en Recension på Marias pass
Körupplevelsen med 110 vagnar och ca 4 lok är inte mycket att hurra för. Lite bättre blir det med SD40-2 men inte bra. De som kört Run-8 och provar denna rutt går nog tillbaks till Run-8 när det gäller körkänslan.

Senast redigerad av jorgen3 den 2013-08-01 klockan 09:56.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat