Visa ett inlägg
Gammal 2017-09-20, 04:21   #28
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Nästan tre månader sedan sist...

så dags att plåga er lite! Nä, så farligt ska det inte bli...
Först så tänkte jag skriva något i min byggtråd men skriver allt här istället.
Som jag skrev tidigare så har mycket av tiden gått åt till att lära mig om 3D-bygge och mappning, och det blev som jag befarade, ett helt eget tavelsystem med egna tavlor och fästen mm.
Eftersom jag har gjort egna objekt så blev även texturgrupperna omgjorda, där texturerna är baserade på STL:s orginaltexturer (som jag ju redan har pillat på), så framgår det i configen.

I och med att alla objekt är gjorda av överstruken så finns det numera inga beroenden till STL:s grejor i Tavelsystemet.

Jag tänkte visa lite bilder och beskriva vad som har blivit förändrat sedan sist.
Propertyrutans grundutseende, som visas i tidigare inlägg, är inte förändrad, däremot så har det tillkommit lite specialare som redovisas lite senare.

I Tavelsystemet så har det tillkommit några tavelgrupper sedan sist, nu finns följande:
  • Hastighetstavla
  • Orienteringstavla
  • Försignalbaliser(Fiktiv försignal)
  • Systemgränstavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • Rörelsevägstavlor (Är tavla med signalbeteende, ev. fler än S-tavla och Dvsi-tavla)
  • Balistavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • U-tavlor (Ev. koppling till Tkl-systemet)
  • Ploglyfttavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • Ringsträckaskyltar (Ingen koppling till signalsystemet)

Först ett par collage på lite tavelobjekt.
Rörstolpex2.jpg
Ktl-strävax2.jpg
Alla objekt har dimensioner efter verkligheten.
Fästena kommer bara att synas under 100m (exakta avståndet framgår inte) sedan syns bara tavlan och eventuella stolpar. Som det är gjort nu så syns allt utom fästena till "drawdistance" klipper, det går att lösa det ganska enkelt så att objekten försvinner tidigare men det är mycket jobb för ganska liten effekt!

OBS: Om någon vill veta mer om vad jag bluddrar om så skriv en fråga i min byggtråd istället så att denna hålls mera ren för signalsystemet!

När jag gjorde om tavelsystemet så blev det också naturligt att göra en egen "flytt-markör". Eftersom jag länge har tänkt att ha en "ID" symbol på mina objekt, så att de inte misstas för någon annans när man bygger, så fick ID-symbolen hamna som "markör". Jag tänker nog lägga in ID-symbolen på de flesta objekt, så länge som den inte stör arbetet med objekten, även om det är unika objekt, bara för att vara konsekvent.

Jag har också ändrat monteringsalternativen, så här ser de ut nu:
Monteringsalternativ.jpg
Jag har tagit bort "Fyrkantsstolpe" och lagt till "På annan rörstolpe" och delat upp brygg-montagen i Mora- och Fackverksbrygga.
Det kommer troligen att dyka upp lite special-val för vissa tavlor också.

Alla monteringsalternativs positionering utgår från det som står i föreskrifterna, förutom "Ktl-stolpe" och "Ktl-sträva" som är gjorda för att passa på stolparna. Detta innebär att tavlornas placering hamnar innanför det fria rummet vid 2.75m alternativet. Eventuellt ska jag lösa det genom att man kan justera tavlorna på hållarna också (precis som i verkligheten), detta kommer i så fall att ske automatiskt, men man kommer antagligen kunna justera manuellt också.
Tavlor som man kan placera lågt (U, Dvsi mm) och som också kan placeras högt på rörstolpe, justerar sin sidleds-position automatiskt för att klara fria-rummet (och kanske byter tavla också!) när man justerar höjden på tavlan.
Hög Rörstolpe-montering har 3.1m från spårmitt och låg dito har 2.25.

Tavlorna har en inbyggd "offset" vid monteringsalternativen "Ktl-stolpe" och "Ktl-sträva" så att de passar mot kontaktledningsstolparna vid standardhöjden.
Även "På Annan Rörstolpe" har en inbyggd offset så att den automatiskt placeras vid Rörstolpen när man placerar de bägge "ID-markörena" bredvid varandra, som synes på bilden:
Annan Rörstolpe.jpg

Denna typ av montering ger också en specialare i propertyrutan, möjligheten att välja typ av fäste för varje enskild tavla.
PropertyRutan Annan Rörstolpe.jpg
De nya valen är normalt infällda och görs synliga med pilknappen.

Det finns nu två val med placering av tavlor i brygga, detta är gjort för att kunna göra stolparnas utseende korrekt.
Här är två bilder på tavlor i brygga:
Montage i Morabrygga.jpg
Montage i Fackbrygga.jpg

Måtten utgår från Huvudtavlans centrum och mäts till RöK och är 6.5m, och går inte att placera lägre. Eventuella tilläggstavlor placeras under huvudtavlan, skulle den nedre tavlan hamna under det fria rummet (just nu 5.3m, kanske lite för mycket marginal) så justeras alla tavlor uppåt.
Eftersom höjden är olika på bryggorna så är också stolparna anpassade för varje brygga.
OBS: Jag har utgått från STW:s bryggor och stolpar och har bara i enstaka fall kollat mot verkligheten.

Det har också kommit med en skylt i tavelpaketet, denna:
Ringskylt.jpg
Detta är två varianter av fyra på skylten, och som synes på den högra kan man skriva in namn (och position) på den/de vägskydd som tavlan gäller för, bara en bonusdetalj...

Eftersom alla tavlor utgår från en korrekt placering och med inbyggda "offsets" så är behoven av justeringar minimala, skulle tro att det mest behövs mot scenery-objekt eller specialfall!

Detta paket ska vara fristående från mitt övriga signalsystem men kräver mitt scriptbiliotek.
Det kommer inte att släppas förrän tidigast efter att HF1 har kommit ut.

Frågan är om jag ska släppa det utan beta-testning eller om det finns ett par hugade testare där ute... Fler delar ska ju testas senare och framförallt hela Signalsystemet men dit är det ett tag till...

Just nu håller jag på och testar och fixar småsaker, samtidigt som jag skriver den efterhängsna manualen...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat