Visa ett inlägg
Gammal 2010-08-27, 14:10   #6
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej !
Har inte riktigt förstått problemet du har fått, men namnet på filen "Mapfile.gnd" ändrar jag inte på.

Så här gör jag. Du får ursäkta om jag är lite väl grundlig (eller grummlig ) - för det mesta har du säkert redan gjort rätt och följande låter som en upprepning av alltsammans. Men här är i alla fall Det Hela:

Jag utgår från att du vet hur man använder Radio Mobile - så där förklarar jag mig inte.
Du sparar två bilder från Radio Mobile, den ena i gråskala (svart/vit) som "NamnetpåplatsenSRTM" och den andra som en kartbild som "NamnetpåplatsenMAP". (Båda sparar du väl genom Arkivmenyn och "Save picture as...." och de blir då en bitmap-fil). Så långt så gott.

Nästa steg: öppna bilderna var för sig i något bildprogram, PhotoShop eller liknande och där sparar bilderna på nytt som Targa-filer, den svartvitgråskaliga som "NamnetpåplatsenSRTM" och kartbilden som "NamnetpåplatsenMAP". Det är viktigt att du sparar detta i själva mappen som HOG-programmet också ligger i. Okay så bra så långt.

Nu över till finliret:
Du skapar alltså en tom yta i Trainz och kallar den platsen du vill jobba med. Spara och stäng programmet. Innan du gör det så skapa gärna flera tomma ytor. De kan vara bra att ha till nästa plats du laddar ner från Radio Mobile. Sedan Mergar vi ihop alltsammans till en bana.

Öppnar Content Managern i Trainz och letar upp den nyskapade tomma banan. Högerklickar på den och väljer "Edit in Explorer".
Högerklicka på filen "Mapfile.gnd" och kopiera den.
Går till fönstret där HOG och alla de andra bilderna ligger , och klistrar in Mapfile.gnd där.

Öppna HOG-programmet.
I första delen väljs "pick" och letar upp filen "NamnetpåplatsenSRTM.tga" som ligger i HOG-mappen (där alla andra bitmappsfiler med mera ligger).
Ser också till att värdena för högsta och lägsta punkten i terrängen fylls i.
Sedan plockar du "pick" i nästa del och väljer filen "NamnetpåplatsenMAP.tga" som också ligger i HOG-mappen.
Nästa del är "pick" och filen "NamnetpåplatsenMAP.tga" igen, i samma HOG-mapp.

Sedan är det en möjlighet att skala bort baseboard eller inte. Det får du läsa mera om det längre fram i denna förklaring.
Om inte så hoppar du till sista delen i HOG och det är "pick" och väljer där filen "Mapfile.gnd" som du nyss kopierade in i HOG-fönstret.
Nu klickar vi på Generate file och om du har HOG-katalogfönstret uppe så kan du se att filen Mapfile.gnd också ökat i storlek.
Om du kan se båda fönstren samtidigt på skärmen så Flytta den nya Mapfile.gnd tillbaka till Edit in explorerfönstret där du har din bana. Skriv över, alltså Ersätt den gamla. Stäng Edit in Explorerfönstret. Markera banan i Content Managern och Committa den.

Nu kan du öppna Trainz och då skall den nya banan finnas där.

Om du vill ha färre baseboard så skall du måla en blå linje längs med sträckan där rälsen skall ligga. Detta gör du på kartbilden "NamnetpåplatsenMAP.bmp" som du öppnar i PhotoShop (eller liknande). Den skall vara 0-255-255 i färg. Spara den filen som en Targa med "NamnetpåplatsenSPÅR.tga" (eller något annat namn).
Välj sedan den filen i HOG i den nedre delen av HOG, (den del innan där du väljer Mapfile.gnd).
Jag brukar måla den blå linjen redan på kartbilden "NamnetpåplatsenMAP" och använder sedan samma fil till alla de tre delarna i HOG. Det är bara den första delen som jag använder SRTMbilden och skriver in höjd-värdena i.

Hoppas detta inte lät alltför krångligt och Lycka Till
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2010-08-27 klockan 14:18.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat