Visa ett inlägg
Gammal 2014-11-16, 11:10   #19
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Stämmer DEM?

Hur pass bra är DEM egentligen?

Bygger just nu DEM-banan DJ-DVVJ. Den består av två DEM-banor som lagts ihop till en 88,9 kilometer lång bana med tolv stationer. Märkligt nog skiljer endast 100 meter de två
banorna.

Avstånden mellan stationerna beror på hur noggrann byggaren är. DJ-delen (Dalslands järnväg) är 400 meter för lång, DVVJ (Dal Västra Värmlands Järnväg) 490 meter för lång. DVVJ-delen kompliceras av att Dalslands kanal ingår med vatten och slussarmed exakta höjder.

Dalsland är starkt kuperat och präglas av berg, dalar och sjöar med korta avstånd emellan. Motsvarande terräng är mycket ovanlig i Sverige. Förutsättningen för banbygget ä högsta möjliga grad av realism. Banorna är därför späckade med lutningstavlor, flera med helt realistiska värden.

Det intressantaste för DEM är självklart höjdsiffrorna. Jag har tittat på banornas snittvärden med utgångspunkt från stationerna.

DVVJ slår i snitt på 0,4 meter. Stationerna slår lite hur som helst; som mest 4,7 meter, som minst 0,1 meter.

DJ slår på 0,1 meter som mest 3,1 meter, som minst 1,0 meter. Stationerna max. 3,1 meter, min. 1,0 meter.

Sammanfattning: Helt godkänt för DEM och därmed för Radio Mobile vars program tar ner höjden.


Det mest märkliga redovisar jag i bilderna här under. Kort bakgrund: DJ byggdes i slutet av 1800-talet. Vid byn och den kommande stationen Dals Rostock låg en populär brunns- och kuranstalt. DJ beslöt att lägga en hållplats nära den parallella vägen. Dock var lutningen mellan järnväg och väg i häftigaste laget. De inblandade parterna kunde inte enas om en trappa - brunnsgästerna fick rutscha nedför branten.

Den här branten upptäckte Radio Mobile. Av gridlinjerna att döma uppgick branten till cirka 30-40 grader. Höjdskillnaden 5,48 meter! Observera luftledningsstolpen. En station ersatte så småningom rutschbanan.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Branten.jpg (242.7 KB, 206 visningar)
Filtyp: jpg Gridlinjer.jpg (221.9 KB, 204 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat