Visa ett inlägg
Gammal 2013-01-23, 14:49   #7
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bra svar Bear. Tack!

När det gäller Cab-körning så ställer jag tågvägen manuellt eller från loket. Då fungerar signalmarker bra. Men eftersom det pågående banbygget är tänkt att inom nära framtid läggas ut i Forum bör jag kanske överväga AI-teknik – som jag inte kan ett dugg om. Gissar att man i så fall måste ställa infartssignalerna mot osynlig klarare, som placeras där man vill att AI-tåget skall stanna. Rätt, fel?

I övrigt tycker jag att ditt resonemang om principer låter logiskt.

Nisse
Nu är jag ute på väldigt hal mark, för jag har inte heller hållit på så mycket med de här sakerna. Dessutom vet jag att Sven har tittat på scripta en del funktionalitet som kommer att förändra mycket av hur man hanterar detta. Förhoppningsvis kan någon annan hjälpa till att upplysa oss framöver.

Normalt sett ber man väll AI att köra till ett visst trackmark helt enkelt som med drive to, navigate to trackmark. Jag vet att sven pratade om att det var bättre att använda separata rules för att hantera växlarna och sedan ett driverkomando som bara kör på signalbesked.

Den osynliga klarerarens huvuduppgift är att möjliggöra fungerande AI trafik på stationer som inte har utfartssignaler. Ofta saknades utfartssignaler på mindre stationer och när TKL gav avgång med sin signalspade var det bara att köra vidare, under förutsättning att man hade koll på att eventuella möten har inkommit. För att kunna modellera en sådan station trots att vi behöver en "utfartsignal" som stoppar AI trafiken så har vi "Den osynliga klareraren" som ersätter verkligheten Avgång ifrån tkl och släpper ut tåget på nästa stationssträcka.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat