Visa ett inlägg
Gammal 2010-11-30, 02:11   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
jadå, jag har 6 trackmarks efter banan som jag hänvisar till genom "Go via".

Om jag ställer växlarna så de passar mig själv som skall passera där lite senare, räknar man med att AI ska kunna ta för sig själv och ändra växlarna till sin fördel, OCH - sen växla tillbaka som de stod innan när han passerat, om han kommer före mig dit, men detta händer inte.

Om jag själv får lägga om växeln som jag vill ha den, och anländer före honom dit, så klarar inte AI att växla om till sin fördel senare, utan följer den rutt som jag nyss växlat till.... mycket irriterande när jag plötsligt får ett X-2000 i bakändan trots att vi skall ha helt olika spår.
Det beror också på hur du lägger din tågväg själv. Om du i Surveyor eller Driver bara lägger växlarna manuellt, så är de fortfarande tillgängliga för annan trafik (t.ex. AI). Du måste också låsa tågvägen så att den övriga trafiken måste vänta, tills du har passerat och låst upp tågvägen. Det finns olika "path rules/commands" för detta ändamål. Jag kallar dem för (tåg)klarerare (tkl), som har sin motsvarighet i verkliga livet.

Det har skrivits om detta förut och jag misstänker att du har missat en del, så därför pushar jag för denna tråd igen. Läs där från början och testa sen min demo, som består av samma scenario som utvecklas till det bättre i 6 steg. Jag tror att den ger en lite djupare insikt om hur det fungerar. Jag har själv laddat hem demon igen och testat, och den fungerar fortfarande utmärkt i TS2009/10.

Denna post beskriver varje scenario steg för steg, och demon med alla tillbehör kan du ladda hem här.

Läs också den här tråden, för frågor och svar om själva demon.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2010-11-30 klockan 02:23.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat