Visa ett inlägg
Gammal 2021-06-05, 18:02   #116
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Sedan sist har jag fortsatt att greja med olika saker. Har bland annat scriptat/simulerat Friedmann pumpen. Kanske visar någon video på det längre fram.

En sak som jag inte riktigt gjorde klart på den exteriöra modellen var luckorna till kolboxen och vattentanken. Jag fixade kolboxen efter att ha detaljgranskat en drös med bilder och videos. Detta var inte jättesvårt då man ofta verkar lasta Sa-lok med så pass mycket kol att luckorna inte går att stänga. Bra, för då kan vi modellerare lätt se hur luckorna ser ut! Luckorna till vattentankarna var desto svårare att klura ut hur de såg ut. Och så plötsligt häromdagen så tipsades det om en kortfilm på SVT play där man faktiskt ser det hela uppifrån! Det löste de sista pusselbitarna till hur luckorna skulle utformas och animeras.

Såhär ser det ut i spelet:

WIP33_ingame_water_hatch.jpg
Har varit lat och inte mappat om de nya ytorna, så texturerna ser inte så bra ut (än)

Testade även displacementmapping på kolet i kolfickan. Kanske ska prova att köra det på hela loket för att få detaljerna att bli lite tydligare.

Och filmen tycker jag också att ni ska kolla in! Det är en 14 minuters skildring om en liten pojke som åker tåg från Malmö och Simrishamn runt år 1960. Väldigt fina vyer på tåget och allt runtomkring. I filmen förekommer flera olika Sa-individer (eller bara S som de hette 1960), dock inte 1277 som gick i Kristinehamnstrakten vid denna tiden. Man ser att det är flera olika individer om man kikar närmare på detaljer som vattentankens utformning, gasbehållarens placering, tanklocket på sidan av kolfickan osv. Loket som tar vatten har samma utformning på tanklocket som 1277 i alla fall och är något av de senare loken. Flera vyer från hytten och när man ser från loket framåt mot banan är dock filmade ifrån ett E-lok ifall ni inte får ihop var sidotankarna tog vägen!

https://www.svtplay.se/video/31248586/sommartag
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat