Visa ett inlägg
Gammal 2021-05-02, 21:25   #114
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Nu har ju inte jag särskilt mycket erfarenhet av just typ N däremot NS, som saknar några finesser och moderniteter som N har.

1. På våra pumpar monterade på svensktillverkade lok (från MV) är det i regel så att elementen på ena sidan av pumpen går till ena cylindern och andra sidan till andra. Om jag minns rätt så har jag kopplat följande på JGJ 9: 1 Främre slidkolv, 2 bakre slidkolv, 3 cylinder, 4 främre slidkolv, 5 bakre slidkolv och 6 cylinder. Men det varierar nog från lok till lok.

2. Här ställer vi in det efter hur slitet resp del som pumpen ska smörja är.. Det finns säkert något sätt att räkna ut hur mycket olja som ska var men vi börjar på 10 och minskar tills man når en nivå där det smörjer bra och förbrukar så lite olja som möjligt. Droppar det olja från pysar eller "snyftarna" är det för mycket olja, börjar det "roma" om cylindrarna när man kör är det för lite. Tar ganska många timmar att hitta rätt för alla smörjställen. Våra två "likadana" lok NAÄJ 4, KM NELSSON och JGJ 9 har helt olika inställningar för smörjning eftersom loken är olika slitna.

3. Nu skiljer sig säkert mängden olja som kan pumpas per slag mellan N och NS men med inställningen på 5 tar pumpen (NS) ca 1mm ur glaset när man ställt att ett visst element ska suga ur glaset.

4. När du gör detta med NS är det endast det element du satt ratten mot som suger från röret, övriga element suger från stora behållaren. Ställer du ratten mot glaset så stänger du av glaset om jag minns rätt. (Ifall glaset skulle gå sönder) Nu har ju NS bara ett glas, så det fungerar säkert på ett annat sätt på N.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat