Visa ett inlägg
Gammal 2021-04-23, 14:10   #106
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Ja, texturstorleken är ju tyvärr en begränsning. Jag har hållit mig till 2k-texturer, vilket tyvärr gör en del liten text svårläst. Men support för 4k-texturer kommer nog i framtiden.Dessutom såg jag att N3V hade sökt programmerare med erfarenhet av realtids-raytracing så vem vet hur framtiden i Trainz kommer se ut?

Haha, LOD är något jag skjuter framför mig fortfarande! Hytten behöver ju lyckligtvis inte LOD:as. Den exteriöra tänkte jag LOD:a när jag känner mig helt klar med modellen. Det blir väl kanske 4-5 nivåer tänker jag. Får se hur jag gör med hjulen och luftpumpen som är separata modeller.

Man vill ju inte börja dekonstruera sitt lok om det visar sig att man måste göra om det längre fram för att man kommit på massa saker man missat! Men jag är säkert tillräckligt färdig för att kunna göra LOD:ningen, så vi får se när jag tar tag i det! Jag måste fixa interiören på den exteriöra modellen först. Tänkte ta interiör-modellen och förenkla den, samt (om det går) baka ihop de två 2k-texturerna jag använder där till en 1k eller 2k textur, vilket ju innebär att jag måste mappa om saker för att kunna kombinera texturerna. Kanske nöjer mig med skala ned dem till 1k.

Hur gör du med LOD själv?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat