Visa ett inlägg
Gammal 2022-01-24, 08:33   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

UV-mappen "exporteras" automatiskt när du exporterar FBX-en till Trainz, den behöver du inte göra något extra för att få med dig. Det enda man behöver se till är att man bara har en UV-mapp, men det har du antagligen bara.

LOD är ju något som Trainz tvingar oss att använda, vilket jag tycker är bra (annars är det lätt att man är lat och skippar det). Men det ställer ju till det eftersom man vill skapa LOD-nivåerna sist, när man är helt klar med modellen så man inte behöver göra i alla LOD-nivåer hela tiden. Blomsson presenterade något trick i sin tråd såg jag, vilket kräver att man kan lite scripting. Annars har jag en variant där jag brukar göra så att jag exporterar en dummy-LOD, genom att jag tar ett litet objekt, typ bara skorstenen eller liknande som har under 500 trianglar och så exporterar jag bara den meshen. Sedan sätter man upp en .lm-textfil åt den med bara huvudmeshen och dummy-LOD-meshen. Då kommer Trainz att bli glad och du kommer bli påmind om att du måste göra riktiga LOD-mesher i framtiden varje gång du zoomar ut och loket förvandlas till en skorsten.

Lm-filer kan du läsa mer om här:
https://online.ts2009.com/mediaWiki/...hp/LM.txt_file
Du borde även kunna kika på mina G3-vagnar som har LOD med denna teknik (dummy-LOD-meshen är naturligtvis ersatt med riktiga LOD-nivåer). Notera att de har de äldre .im-mesherna istället för .trainzmesh som är den typen man får när man exporterar via FBX.

Koppelstängerna ska nog inte vara några problem att få till. Du kan ju börja med att bara exportera så att hjulen snurrar på sig, så kan jag visa hur man ska sätta upp koppelstängerna någon annan gång. De är busenkla att fixa till i jämförelse med att sätta upp en hel ångloks-slidstyrning!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat