Visa ett inlägg
Gammal 2022-01-23, 13:37   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Kul med ånglok!

Jag skulle nog rekommendera att du försöker få in Z64:an hela vägen i Trainz innan du försöker färdigställa ett ånglok, så du vet hur alla steg fungerar. Som du redan verkar medveten om så är att modellera, animera och exportera ett ånglok många gånger svårare än en lokomotor, så det underlättare nog mycket att ha provat något enklare först. Du får gärna posta de felmeddelanden du fått i Blender i den andra tråden, så kan vi andra Blender-användare här på forumet se om vi kan hjälpa dig.

Mitt andra tips om man vill bygga modeller är att alltid ha bra ritningsunderlag. Att modellera (eller för den delen bara att rita) på frihand är otroligt svårt och proportioner mellan olika delar blir väldigt lätt lite fel.

Jag har ingen superbra ritning på just NVHJ 22 i mina samlingar, men det finns i alla fall en skiss från sidan på loket i SJs Särtryck 262:
http://samlingsportalen.se/all/sj_sartryck_262.html
Sida 137 i PDF:en.
Dessutom en massa tekniska bra-att-ha-uppgifter, vilket alltid är trevligt.
Tyvärr ingen ritningsbild framifrån eller ovanifrån, men det är i alla fall något att utgå ifrån.

Jag har en del bilder på loket i SJ-skrud som jag tog i augusti 2012. Skickar dem till dig via PM.

Sedan till tips om hur man gör skorstenar. Jag går till väga så att jag ritar upp konturen av halva skorstenen i sido-vyn. Jag drar ned en vertex i mitten på skorstenen så att det ser ut som att det är ett skorstenshål i alla fall. Såhär ser konturen ut:



Se till att vertexen i mitten längst ned i skorstenshålet verkligen hamnar i mitten av skorstenen, annars kommer den bli för liten eller för stor!

Därefter flyttar jag 3D-cursorn till mitt-vertexen (markera vertexen, Shift-S, Cursor to selcted) och kör en spin (markera alla vertecies, välj, Mesh>Extrude>Spin, eller tryck Alt-E och välj Spin). Antingen gör man det i topp-vyn så ställs spinaxeln automatiskt rätt, eller så får man i rutan som dyker upp sätta Axis till X=0, Y=0 och Z=1. Sedan väljer jag att göra det i 90 grader och med 9 steg. Då får jag en kvarts skorsten. Grejen är att man vill ju dra ned kanten på skorstenen så den följer pannans rundning och då är det enklast om man bara har en kvarts skorsten som man sedan speglar.
Gå över till Object-mode och placera objektets mittpunkt där du har 3D-cursorn, alltså i mitt-vertexen. Välj sedan Object>Set Origin>Origin To 3D Cursor. Då kommer den lilla gula pluppen som markerar objektets mitt att hamna på samma stället som den röd-vitrandiga 3D-cursorn.
Lägg sedan till en ny modifier: Mirror och kryssa i X och Y under Axis. Tada, så har man sin skorsten! Och om du inte applyar modifiern så kan du enkelt justera skorstenen manuellt så att den följer kurvningen av pannan och gratis få så att det speglas så att det blir symetriskt och bra! När du sedan är nöjd med rundningen av nederkanten så får du applya mirror-modifiern så att du kan UV-mappa hela skorstenen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat