Visa ett inlägg
Gammal 2019-10-16, 17:46   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Vad bra! Allt detta blir säkert lättare i framtiden när Trainz övergår till FBX-formatet, som vem som helst kan öppna i efterhand (på gott och ont...)

Jag skulle ju tro mer på MsVehicle.gs i detta fall. Det låter mer rimligt att animationen börjar på upphängd och inte kopplad. Det är ju denna pose som kopplet intar när man sätter ut ett fordon. Ett enkelt sätt att kolla är ju att göra en liten sceneryasset med kopplets mesh och animation och sätta den på att loopa animationen långsamt. Då kan du ju enkelt se vilken ordning poserna kommer i. Dock kan det vara svårt att se vilken som är första posen, men det borde gå att lösa genom att ta bort animationen på meshen, då torde den inta första posen. I fallet NG-koppel tror jag att vissa av dessa poser är samma, då man inte kan ha kopplet hängande eller kopplat på egen koppelkrok likt normalspårskopplet. Du får kolla Lans animation!

Björnl kan ju ha rätt, bara att vi gjort om animationen någon gång och att han kollat på en äldre variant av det hela.

Mask tools kände jag inte till, men det verkar väldigt användbart! Alltid kul när man kan göra textureringen både snabbare och smartare! Dessa features kommer nog att implementeras på ett eller annat sätt direkt i Blender i framtiden, men tur att det finns addons att tillgå så länge! Har verkligen saknat dessa features i Blender och sneglat en del på Substance Painter.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat