Visa ett inlägg
Gammal 2010-09-17, 01:11   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Exportstandard???

Jag har provat lite med att exportera några modeller i 3DS-format och det går bra, texturer-mappningen bevaras men man får själv "sätta dit" den igen. Ett större problem är animationer: Man ägnar mycket tid åt att t.ex. animera en drivboggi på ett ånglok så det vore ju bra om vi hittar en "plattform" över vilken vi kan utbyta även animationer som möjligen fungerar i 3DS. I 3Dmax (och gmax) jobbar man med "IK-Limb", "Bones" och IK-Chain" men dom exporteras ej i 3DS? Däremot exporteras tydligen "dummyes", i Trainz betecknade b.r.xxx !? Jag tänkte börja ett litet utbyte av mesher här för att se om dom går att importera till "Blender, Maya m.m.) Det finns en "Importer" till gmax för 3DS men för animationer vet jag inte???

Jag laddar upp en 3DS-fil på en enkel godsvagnaboggi (1 hjul med tillbehör och en enkel animation över 30 frames) så får vi se hur många som lyckas "fånga" den!? Den blir i .rar-format eftersom 3DS-format (ännu) ej tillåts på detta forum(?)

Och inte bara det, detta forum accepterar inte .rar-filer utan endast .zip. Jag uppmanar "moderatorena" att UPPDATERA detta forum till "modern" standard (ingen kritik, bara ett råd).

Så blir då filen i .zip-format (PHUUUST):
Bifogade filer
Filtyp: zip Godsvagnsboggi.zip (25.2 KB, 18 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat